پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 101 - ( تابستان1400(مرداد)، 1400 )                   جلد 20 شماره 101 صفحات 798-787 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

veisiy N, arjmandnia A, vakili S, Gholamali Lavasani M. (2021). Comparison of the effectiveness of training emotional self-regulation strategies and Barkley's parenting on improving social competence, academic performance and reducing behavioral problems of students with learning disabilities with comorbidity of attention deficit / hyperactivity disorder. Journal of Psychological Science. 20(101), 787-798.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1058-fa.html
ویسی نصرالله، ارجمندنیا علی اکبر، وکیلی سمیرا، غلامعلی لواسانی مسعود. مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی هیجانی و والدگری بارکلی بر بهبود شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری با همبودی کمبود توجه / فزون کنشی مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (101) :798-787

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1058-fa.html


دانشیار ، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران) نویسنده مسئول) ، arjmandnia@ut.ac.ir
چکیده:   (1725 مشاهده)
زمینه: رفتارهای انطباقی، عملکرد تحصیلی پایین و مشکلات رفتاری باعث بوجود آمدن مشکلاتی در زندگی کودکان و والدین آنها می­ شود. مسئله این است، اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی هیجانی و والدگری بارکلی بر متغیرهای مختلفی تأیید شده است، اما تأثیر این دو بر شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و مشکلات رفتاری در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی ­های یادگیری با همبودی کمبود توجه / فزون­ کنشی مغفول واقع شده است. هدف: مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی هیجانی و والدگری بارکلی بر بهبود شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و کاهش مشکلات رفتاری دانش ­آموزان مبتلا به ناتوانی ­های با همبودی کمبود توجه / فزون­ کنشی بود روش: روش پژوهش حاضر شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون، پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان پایه­های چهارم، پنجم و ششم مراکز دولتی ناتوانی ­های یادگیری منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 بود. 30 نفر از دانش ­آموزان و 15 نفر از والدین آنها با روش نمونه ­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) به صورت تصادفی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش عبارتند از: مقیاس درجه ­بندی رفتار کودک کانزر - فرم معلم (1990)، مقیاسﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ زو و جی (2012)، ﻣﻘﻴﺎس ارزﻳﺎﺑﻰ اﺧﺘﻼل ﻳﺎدﮔﻴﺮی - وﻳﺮاﺳﺖ دوم ﻣﻚ ﻛﺎرﻧﻰ و آرﺛﻮد (٢٠٠٧)، چک لیست رفتاری کودک آخنباخ و رسکولا (2001)، 8 جلسه 60 دقیقه­ ای برنامه آموزش تنظیم هیجان (آلن، 2009)، و والدگری ﺑﺎرﻛﻠﻰ (2013). تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری و بوسیله نرم­افزار spss.24 انجام شد. یافته­ ها: برنامه آموزش والدگری مثبت بارکلی بر شایستگی اجتماعی (0/0001 p<) و مشکلات رفتاری (0/001 p<) و راهبردهای خود ­تنظیمی هیجان بر عملکرد تحصیلی (0/001 p<) تأثیر داشت. نتیجه­ گیری: آموزش والدگری بارکلی و راهبردهای خوتنظیمی هیجانی می ­تواند، به بهبود شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان دارای ناتوانی ­های یادگیری همبودی کم ­توجهی / فزون ­کنشی کمک کند.
 
متن کامل [PDF 5352 kb]   (995 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/9 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1400/5/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)