Khorsandpour T, rezakhani S, Sharifi H. (2021). The structural pattern of irrational beliefs based on personality traits and self-esteem in students: the mediating role of critical thinking.
Journal of Psychological Science.
20(101), 775-786.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-1071-fa.html
استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران ، Rezakhani:_sd@yahoo.com
چکیده: (1819 مشاهده)
زمینه: «تفکر انتقادی» فرآیندی است که به منظور تفسیر و ارزیابی اطلاعات و تجربیات مورد استفاده قرار میگیرد. اما مسئله اصلی این است، آیا تفکر انتقادی میتواند بین باورهای غیرمنطقی و ویژگیهای شخصیتی و عزت نفس نقش واسطهای داشته باشد؟ هدف: ارائه مدلی برای پیش بینی باورهای غیرمنطقی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و عزت نفس در دانشجویان با نقش میانجیگری تفکرانتقادی بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود و جامعه آماری 20984 هزار دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 بودند. حجم نمونه 375 نفر برآورد شد که به صورت تصادفی طبقهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای باورهای غیرمنطقی خرسندپور، رضاخانی و شریفی (1399)، ویژگیهای شخصیتی نئو مککری و کاستا (2004)، عزت نفس روزنبرگ (1965) و تفکرانتفادی ریتکس (2003) پاسخ دادند. نتایج به وسیله ضرایب همبستگی و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار spss و amos تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد از بین ویژگیهای شخصیتی، روانرنجورخویی به صورت مثبت و بازبودن نسبت به تجربه و وظیفهشناسی به صورت منفی میتوانند باورهای غیرمنطقی را پیشبینی کنند. عزت نفس و تفکرانتقادی نیز به صورت منفی باورهای غیرمنطقی را پیشبینی میکنند. یافتهها حاکی از آن است که تفکرانتقادی میتواند رابطه بین باز بودن نسبت به تجربه و وظیفهشناسی با باورهای غیرمنطقی را به صورت منفی؛ و رابطه بین روانرنجورخویی و باورهای غیرمنطقی را به صورت مثبت میانجیگری کند. همچنین تفکرانتقادی میتواند رابطه بین عزت نفس و باورهای غیرمنطقی را به صورت منفی میانجیگری کند. در مجموع نتایج نشان داد ویژگیهای شخصیتی، عزت نفس و تفکرانتقادی میتوانند 36 درصد واریانس باورهای غیرمنطقی را تبیین کنند (0/05 >P). نتیجهگیری: تفکر انتقادی میتواند نقش واسطهای بین باورهای غیرمنطقی با ویژگیهای شخصیتی و عزت نفس در دانشجویان داشته باشد. از جمله دستاوردهای این پژوهش میتواند ترغیب درمانگران به ایجاد راهکارهایی برای تغییر در شناخت، افکار، عملکردها، عواطف و شناخت ابعاد شخصیتی دانشجویان به عنوان قشر جوان و فرهیخته جامعه باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/16 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/30
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |