پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 101 - ( تابستان1400(مرداد)، 1400 )                   جلد 20 شماره 101 صفحات 773-763 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi Tonekaboni S B, Asadzadeh H, Isamorad A, Robatmili S. (2021). Modeling motivational beliefs based on behavioral activation and inhibition system with the mediating role of dark personality in students. Journal of Psychological Science. 20(101), 763-773.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1076-fa.html
هاشمی تنکابنی سیدبهروز، اسدزاده حسن، عیسی مراد ابوالقاسم، رباط میلی سمیه. مدل یابی باورهای انگیزشی بر اساس سیستم فعال‌سازی و بازداری رفتاری با میانجی‌گری شخصیت تاریک در دانشجویان مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (101) :773-763

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1076-fa.html


گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، تهران، ایران ، Asadzadeh@atu.ac.ir
چکیده:   (1441 مشاهده)
زمینه: باورهای انگیزشی، دسته‌ای از معیارهای شخصی و اجتماعی است که افراد برای انجام دادن یا پرهیز از کاری به آن مراجعه می‌کنند. از دید روانشناسان و دست‌اندرکاران امر تعلیم و تربیت، باورهای انگیزشی یک مفهوم کلیدی است و برای توضیح مفهوم سطوح مختلف عملکرد به‌کار می‌رود. هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی باورهای انگیزشی بر اساس سیستم فعال‌سازی و بازداری رفتاری با میانجی‌گری شخصیت تاریک صورت گرفت. روش: این پژوهش به روش توصیفی-همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان رشته علوم انسانی مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 1621 نفر بود که از بین آن­ها تعداد 770 نفر به­ روش نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­های مورد نیاز از پرسشنامه­های باورهای انگیزشی پنتریچ و همکاران (1991)، سیستم فعال­سازی و بازداری رفتاری کارور و وایت (1994) و شخصیت تاریک جانسون و وبستر (2010) استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری در سطح معناداری 05/0 و از طریق نرم­افزارهای Spss22 و Pls3 تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد سیستم بازداری رفتاری با نقش میانجی شخصیت تاریک دارای اثر منفی و معنی­داری بر باورهای انگیزشی داشت (754/6 =P ،100/0-=β). همچنین سیستم فعال­سازی رفتاری با نقش میانجی شخصیت تاریک دارای اثر مثبت و معنی­داری بر باورهای انگیزشی داشت (060/6 =P ،122/0=β). نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت برای مدلیابی باورهای انگیزشی می­توان سیستم فعال‌سازی و بازداری رفتاری با میانجی‌گری شخصیت تاریک در دانشجویان را مورد مطالعه قرار داد.
متن کامل [PDF 5862 kb]   (760 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/20 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)