دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران ، katy.helmi@ut.ac.ir
چکیده: (2421 مشاهده)
زمینه: جهت ارتقای کیفیت دوران حساس گذار بارداری، نیازمند طراحی مداخلاتی کارآمد مختص زنان باردار هستیم. روانشناسی مثبت مداخلاتی را برای این دوره ارائه کرده که مورد توجه روزافزون قرار گرفته ولی این نخستین بار است که تمرین توانمندیهای منش مبتنی بر ذهنآگاهی در گروه زنان باردار طراحی و اجرا میشود.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش توانمندیهای منش مبتنی بر ذهنآگاهی بر عوامل بهزیستی زنان قبل و پس از زایمان بود.
روش: این مطالعه از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با مرحلۀ پیگیری و گروه گواه است. جامعۀ آماری شامل زنان باردار ساکن شهر تهران در ماههای 6 و 7 بارداری بود که در صفحههای اینستاگرام و تلگرام 5 متخصص زنان و زایمان فعال بودند. از این افراد 60 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسۀ آموزشی 2 ساعتۀ آنلاین شرکت کردند. هیچ مداخلهای در این مدت برگروه گواه صورت نگرفت. در انتهای دوره هر دو گروه در پسآزمون شرکت کردند. جهت پیگیری، یک ماه بعد از زایمان نیز آزمون مجدداً در هر دو گروه انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس جامع کامیابی (سو، تای و دینر، 2014) و پرسشنامۀ ارزشهای فعال در عمل (پترسون و سلیگمن، 2004) و همچنین بستۀ آموزشی توانمندیهای منش مبتنی بر ذهنآگاهی در بارداری (نیمیک، 2014 و بارداک، 2010) بودند. جهت بررسی نتایج از نسخۀ 23 نرمافزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که افزایش معناداری درکلیۀ عوامل بهزیستی در گروه آزمایش وجود دارد (0/01 >p) و این افزایش در مرحلۀ پیگیری نیز همچنان معنادار باقی مانده بود (0/01 >p).
نتیجهگیری: بهطور کلی میتوان گفت؛ کاربرد بستۀ آموزشی تمرین توانمندیها مبتنی بر ذهنآگاهی در بارداری میتواند منجر به ارتقای بهزیستی مادران در دوران بارداری و همچنین اوایل دورۀ بعد از زایمان شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/28 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |