پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 104 - ( پاییز 1400 (آبان)، 1400 )                   جلد 20 شماره 104 صفحات 1266-1251 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamkar P, dortaj F, Saedipour E, Delavar A, Borjali A. (2021). Investigating the effectiveness of successful intelligence components training based on sternberg’s triarchic theory on increasing fluid reasoning and verbal comprehension. Journal of Psychological Science. 20(104), 1251-1266. doi:10.52547/JPS.20.104.1251
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1095-fa.html
کامکار پیمان، درتاج فریبرز، سعدی پور اسماعیل، دلاور علی، برجعلی احمد. اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش موفق مبتنی بر نظریه سه وجهی استرنبرگ بر افزایش استدلال سیال و درک کلامی مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (104) :1266-1251 10.52547/JPS.20.104.1251

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1095-fa.html


استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، F.DORTAJ2015@GMAIL.COM
چکیده:   (2238 مشاهده)
زمینه: ارتقاء توانایی ­های شناختی ازجمله اهداف مهم برای بسیاری از نظام ­های آموزشی است. در این زمینه نظریه هوش موفق تلویحات آموزشی مختلفی دارد. پژوهش‌های گذشته اثربخشی آموزش مؤلفه ­های هوش موفق بر متغیرهای مختلف را نشان داده‌اند اما در رابطه با اثربخشی آموزش مؤلفه­ های هوش موفق بر افزایش توانایی ­های شناختی پایه خلاء پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه­ های هوش موفق بر افزایش استدلال سیال و درک کلامی دانش ­آموزان پایه هفتم بود.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر طرح تحقیق شبه ­آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان پایه هفتم شهرستان هلیلان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه شامل 30 نفر از دانش ­آموزان پایه هفتم بودند که ابتدا از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی در گروه­ های آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پس از اجرای پیش‌آزمون، دانش ­آموزان گروه آزمایش به مدت 15 جلسه تحت آموزش مؤلفه ­های هوش موفق (بسته محقق ساخته) قرار گرفتند سپس داده­ های مربوط به پس‌آزمون جمع‌آوری شد. برای گردآوری داده­ ها از مقیاس هوش وکسلر (نسخه پنجم، 2014) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ ها از آزمون­ های توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری) با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.
یافته ­ها: بین گروه آزمایش و گواه از نظر استدلال سیال و درک کلامی تفاوت معناداری وجود داشت (0/001 p<).
نتیجه‌گیری:
آموزش مؤلفه‌های هوش موفق می‌تواند باعث افزایش نمرات استدلال سیال و درک کلامی شود؛ بنابراین می‌توان از برنامه آموزش مؤلفه ­های هوش موفق به عنوان یک روش آموزشی مؤثر در جهت افزایش استدلال سیال و درک کلامی استفاده کرد
متن کامل [PDF 860 kb]   (770 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/4 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1400/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)