پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 105 - ( پاییز 1400(آذر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 105 صفحات 1600-1587 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi Fard T, Alizadeh H, Borjali A, Asgari M. (2021). The Efficacy of Adler Cognitive-Social Education on the Interaction of Mothers and Adolescents with Social Anxiety Disorder. Journal of Psychological Science. 20(105), 1587-1600. doi:10.52547/JPS.20.105.1587
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1180-fa.html
نجفی فرد طاهره، علیزاده حمید، برجعلی احمد، عسگری محمد. اثربخشی آموزش شناختی- اجتماعی آدلر بر تعامل مادران و نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (105) :1600-1587 10.52547/JPS.20.105.1587

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1180-fa.html


استاد، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، hamidalizadeh1@yahoo.com
چکیده:   (1456 مشاهده)
زمینه: پژوهش­های مختلف حاکی از تاثیر برنامه شناختی- اجتماعی آدلر  بر کاهش اضطراب کودکان و نوجوانان و بهبود روابط با والدین بوده است. اما  بسیاری از این درمان­های شناختی- اجتماعی آدلری فقط جنبه­های محدودی از این نظریه را به کار برده­اند، علاوه بر آن آموزش­های اثربخشی بر روی مادر و فرزند به شکل همزمان انجام نگرفته است. هدف: هدف از این پژوهش اثربخشی برنامه کاملی از نظریه شناختی- اجتماعی آدلر  بر مادران و فرزندان نوجوان  دارای اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش: این مطالعه یک پژوهش کاربردی از نوع شبه­آزمایشی  با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل نوجوانان 13 تا 15 سال دارای اختلال­ اضطراب اجتماعی و مادران آنها بود که دارای پرونده در کلینیک آوای قاصدک در منطقه 5 شهر تهران در سال 1398 بودند که با روش نمونه­گیری در دسترس تعداد 32 نفر مادر و نوجوان شناسایی و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (16 نفر آزمایش و 16 نفر گواه) گمارش شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش  مقیاس رابطۀ والد- فرزند  (فرم مادر) بود که  قبل از اجرا، بعد از اجرا و یک ماه بعد از اجرا توسط نوجوانان تکمیل شد. نوجوانان و مادران گروه آزمایش طی 12 جلسه (هشت جلسه با نوجوانان و یک جلسه با مادران، سه جلسه مادران و نوجوانان) در برنامه  جامع شناختی- اجتماعی آدلر شرکت کردند. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها:  نتایج پژوهش نشان داد که تعاملات مادر- فرزند (عاطفه مثبت، آزردگی، همانندسازی، ارتباط) گروه آزمایش پس از مداخله در مقایسه با گروه گواه  به طور معنادار )01/0(p< افزایش یافت. نتیجه­گیری:  به نظر می­رسد با توجه به اثربخشی برنامه شناختی- اجتماعی  آدلر  بر نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی و همچنین بهبود ارتباط مادر- فرزند تحقیقات گسترده­تر با نمونه­های بیشتر بر خانواده و کودکان و نوجوانان  مورد نیاز است.
 
متن کامل [PDF 852 kb]   (765 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/22 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1400/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)