پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 107 - ( زمستان 1400 (بهمن)، 1400 )                   جلد 20 شماره 107 صفحات 2143-2125 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafarpour H, Akbari B, Shakerinia I, Asadimajreh S. (2021). The efficacy of emotional regulation training in comparison with mindfulness training on cognitive flexibility and parent-child interaction in mothers of children with mild mental retardation. Journal of Psychological Science. 20(107), 2125-2143. doi:10.52547/JPS.20.107.2125
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1203-fa.html
جعفرپور حسن، اکبری بهمن، شاکرنیا ایراج، اسدی مجره سامره. اثربخشی آموزش نظم جویی هیجانی در مقایسه با آموزش ذهن آگاهی بر انعطاف پذیری شناختی و تعامل والد - فرزند در مادران دارای کودکان کم توان ذهنی خفیف مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (107) :2143-2125 10.52547/JPS.20.107.2125

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1203-fa.html


گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، bakbari44@yahoo.com
چکیده:   (1350 مشاهده)
زمینه: بررسی پیشینه نشان می ­دهد که آموزش نظم ­جویی هیجانی و ذهن ­آگاهی هر یک منجر به ارتقاء انعطاف ­پذیری شناختی و تعامل والد - فرزند شده ­اند؛ اما هنوز مشخص نیست کدام یک از این مداخلات می ­توانند در طول زمان اثربخشی بیشتری داشته باشند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش نظم­جویی هیجانی و ذهن ­آگاهی بر انعطاف ­پذیری شناختی و تعامل والد - فرزند در مادران دارای کودکان مبتلا به کم­توانی ذهنی خفیف انجام شد.
روش: پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیش­ ­آزمون، پس­ آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودکان مبتلا به کم ­توانی ذهنی خفیف مراجعه­کننده به مدارس استثنایی شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 بودند. 36 نفر به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 12 نفری قرارگرفتند. گروه‌های آزمایش تحت آموزش نظم ­جویی هیجانی
(8 جلسه 90 دقیقه‌ای) و ذهن ­آگاهی (8 جلسه 90 دقیقه ‏ای)
قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انعطاف­ پذیری شناختی (دنیس و وندروال، ۲۰۱۰) و مقیاس رابطه والد - فرزند (پیانتا، 1994) بودند. تحلیل داده­­ ها با روش تحلیل واریانس مختلط انجام شد.
یافته ­ها: آموزش نظم­ جویی هیجانی و ذهن­ آگاهی بر بهبود انعطاف­ پذیری شناختی و تعامل والد - فرزند و مؤلفه ­های آن­ها در مراحل پس‌آزمون و پیگیری مؤثر بودند؛ همچنین در مرحله پیگیری تفاوت معناداری بین دو مداخله در این متغیرها مشاهده نشد (0/01 >P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می­ توان گفت آموزش نظم ­جویی هیجانی و ذهن ­آگاهی با ارتقای بازسازی هیجانی، کاهش پردازش خود ارجاعی منفی و افزایش توانایی انجام رفتارهای هدفمند، آگاهی از تجربیات لحظه حاضر و برگرداندن توجه بر سیستم شناختی و پردازش کارآمدتر اطلاعات، در نهایت باعث بهبود انعطاف ­پذیری شناختی و تعامل والد - فرزند مادران دارای کودکان مبتلا به کم­توانی ذهنی خفیف شدند.
متن کامل [PDF 1222 kb]   (685 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/14 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)