پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 105 - ( پاییز 1400(آذر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 105 صفحات 1568-1553 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzi G, Mirzaei H, Shirzadi M M. (2021). The efficacy of self-determination skills training on the psychological well-being and resilience of mothers of children with down syndrome. Journal of Psychological Science. 20(105), 1553-1568. doi:10.52547/JPS.20.105.1553
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1210-fa.html
نوروزی قاسم، میرزایی حمزه، شیرزادی محمد مهدی. اثربخشی آموزش توانش های خودتعیین گری بر بهزیستی روانشناختی و تاب آوری مادران کودکان با اختلال سندروم داون مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (105) :1568-1553 10.52547/JPS.20.105.1553

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1210-fa.html


استادیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، g.norouzi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (1661 مشاهده)
 زمینه: نظریه خودتعیین­ گری طیف وسیعی از توانش ­های فردی و اجتماعی را در افراد در بر می­ گیرد. اما در بررسی اثربخشی این نوع برنامه بر بهزیستی روانشناختی و تاب ­آوری مادران کودکان مبتلا به سندرم داون شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر  با هدف بررسی اثربخشی آموزش توانش ­های خود تعیین ­گری بر بهزیستی روانشناختی و تا­ب ­آوری مادران کودکان با اختلال سندروم داون انجام شد.
روش: مطالعۀ حاضر شبه ­آزمایشی است، که از جامعۀ مادران دارای کودکان مبتلا به سندروم داون در استان چهارمحال و بختیاری، 35 مادر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. مداخله آموزش توانش ­های خودتعیین ­گری (فیلد و هافمن، 1994) در 10 جلسه 60 دقیقه ­ای برای گروه آزمایش اجرا شد ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و تا­ب ­آوری بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری با استفاده از نرم‌افزارSPSS-22  انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد، آموزش توانش­ های خودتعیین­ گری بر افزایش بهزیستی روانشناختی (0/001 =p) وافزایش تا­ب­آوری (0/004 =(p مادران کودکان با اختلال سندروم داون تأثیر معناداری داشت.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر نشان داد آموزش توانش ­های خودتعیین­گری، بهزیستی روانشناختی و تا­ب­ آوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر این اساس، می‌توان با فراهم آوردن زمینه آموزش توانش­ های خود تعیین­ گری در مراقبین کودکان مبتلا به سندروم داون، آنان را در جهت افزایش سلامت ­روان در فرآیند مراقبت کودکان، سوق داد.
متن کامل [PDF 1051 kb]   (797 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/21 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)