Arab khazaeli N, Hatami M, Hassanabadi H. (2018). Applying coping effectively training on Coping Strategies and Quality of Life in People with Spinal Cord Injuries: A of a Controlled Trial.
Journal of Psychological Science.
17(67), 323-328.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-125-fa.html
عرب خزائلی نرگس، حاتمی محمد، حسن آبادی حمیدرضا. کاربست برنامه آموزشی مقابله کارآمد (CET) بر راهبردهای کنارآمدن و کیفیت زندگی در افراد مبتلا به ضایعه نخاعی: یک کارآزمایی کنترل شده مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (67) :328-323
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-125-fa.html
دانشگاه خوارزمی تهران ، khazaeli.narges@yahoo.com
چکیده: (2808 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان می دهد افراد دارای ضایعه نخاعی با تغییرات و چالش های زیادی در همۀ جنبه های زندگی رو به رو میشوند. مسأله پژوهش این است که آیا از طریق مداخلات آموزشی می توان بر پریشانی روان شناختی و استرس این افراد اثرگذاشت؟ هدف: هدف از این پژوهش اجرای برنامه آموزشی هفت جلسه آی مقابله کارآمد (cet) بود. روش: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون روی افراد مبتلا به ضایعه نخاعی انجام شد. 32 نفر به طور تصادفی در دو گروه 16 نفره آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. آموزش مقابله کارآمد طی 7 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای بررسی نتایج از پرسشنامۀ ترجیح اعمال مقابله ای (,COPE1989) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی,WHOQOL-BREF) 1996) استفاده شد. برای تحلیل داده ها نیز از نرم افزار 21spss- و آزمون تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد در پس آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در راهبرد کنارآمدن مسئله مدار و هیجان مدار و کیفیت زندگی تفاوت معنی داری را وجود نداشت ولی در راهبرد کنارآمدن اجتنابی کاهش معنی داری دیده شد. نتیجه گیری: بدین معنا که افرادی که در برنامه آموزشی (cet) شرکت کردند در راهبردهای کنارآمدن وضعیت بهتری پیدا کردند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/15 | پذیرش: 1398/4/15 | انتشار: 1398/4/15
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |