پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 67 - ( 7-1397 )                   جلد 17 شماره 67 صفحات 328-323 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab khazaeli N, Hatami M, Hassanabadi H. (2018). Applying coping effectively training on Coping Strategies and Quality of Life in People with Spinal Cord Injuries: A of a Controlled Trial. Journal of Psychological Science. 17(67), 323-328.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-125-fa.html
عرب خزائلی نرگس، حاتمی محمد، حسن آبادی حمیدرضا. کاربست برنامه آموزشی مقابله کارآمد (CET) بر راهبردهای کنارآمدن و کیفیت زندگی در افراد مبتلا به ضایعه نخاعی: یک کارآزمایی کنترل شده مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (67) :328-323

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-125-fa.html


دانشگاه خوارزمی تهران ، khazaeli.narges@yahoo.com
چکیده:   (2382 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان می دهد افراد دارای ضایعه نخاعی با تغییرات  و چالش های زیادی در همۀ جنبه های زندگی رو به رو می‌شوند. مسأله پژوهش این است که آیا از طریق مداخلات آموزشی می توان بر پریشانی روان شناختی و استرس این افراد اثرگذاشت؟ هدف: هدف از این پژوهش اجرای برنامه آموزشی هفت جلسه آی مقابله کارآمد (cet) بود. روش: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون روی افراد مبتلا به ضایعه نخاعی انجام شد. 32 نفر به طور تصادفی در دو گروه 16 نفره آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. آموزش مقابله کارآمد طی 7 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای بررسی نتایج از پرسشنامۀ ترجیح اعمال مقابله ای (,COPE1989) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی,WHOQOL-BREF) 1996) استفاده شد. برای تحلیل داده ها نیز از نرم افزار 21spss- و آزمون تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد در پس آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در راهبرد کنارآمدن مسئله مدار و هیجان مدار و کیفیت زندگی تفاوت معنی داری را وجود نداشت ولی در راهبرد کنارآمدن اجتنابی کاهش معنی داری دیده شد. نتیجه گیری: بدین معنا که افرادی که در برنامه آموزشی (cet) شرکت کردند در راهبردهای کنارآمدن وضعیت بهتری پیدا کردند.
 
متن کامل [PDF 688 kb]   (743 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/15 | پذیرش: 1398/4/15 | انتشار: 1398/4/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)