استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی، تهران، ایران ، majid.bahrainian@gmail.com
چکیده: (1023 مشاهده)
زمینه: مطالعات نشان دادهاند که تغییر سبک زندگی از طریق تنظیم و جهتدهی به زندگی انسان بر ارتقاء تعیینکنندههای فردی - آموزشی مؤثر است، اما پژوهشی که به تأثیر آموزش آن بر خودکارآمدی، انتظارات پیامد و منبع کنترل دانشجویان پرداخته باشد، مغفول مانده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تغییر سبک زندگی بر بهبود خودکارآمدی، انتظارات پیامد و کاهش منبع کنترل بیرونی دانشجویان بود.
روش: تحقیق حاضر مطالعهای آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش متشکل از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه این مطالعه 40 دانشجو بودند که به شیوه نمونهگیری خوشهای دومرحلهای انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش مقیاسهای خودکارآمدی عمومی (شوارزر و جروسلم، 1995)، انتظارات پیامد دانشجو (لندی، 2003) و منبع کنترل (راتر، 1966) بودند. برای گروه آزمایشی، آموزش تغییر سبک زندگی (فنپی، 2018) در 8 جلسه 90 دقیقهای برگزار گردید، اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده گردید.
یافته ها: آموزش تغییر سبک زندگی بر افزایش خودکارآمدی، انتظارات پیامد و کاهش منبع کنترل بیرونی دانشجویان اثربخش بود
(0/01 >p).
نتیجهگیری: آموزش تغییر سبک زندگی میتواند بهعنوان روشی کارآمد در بهبود خودکارآمدی و انتظارات پیامد دانشجویان و کاهش باورهای کنترل بیرونی آنان توسط درمانگران مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه به موفقیت تحصیلی - شغلیشان کمک نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/29 | پذیرش: 1401/1/10 | انتشار: 1400/11/1
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |