پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 107 - ( زمستان 1400 (بهمن)، 1400 )                   جلد 20 شماره 107 صفحات 1964-1945 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rouhi A, Kavousian J, Geramipour M, Keramati H, Arabzadeh M. (2021). The mediating role of achievement goals in the relationship between the personality trait of grit and academic engagement and procrastination among high school students: a structural model. Journal of Psychological Science. 20(107), 1945-1964. doi:10.52547/JPS.20.107.1945
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1297-fa.html
روحی علیرضا، کاووسیان جواد، گرامیپور مسعود، کرامتی هادی، عربزاده مهدی. بررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین ویژگی شخصیتی عزم با درگیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم: ارائه یک مدل ساختاری مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (107) :1964-1945 10.52547/JPS.20.107.1945

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1297-fa.html


استادیار گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران(نویسنده مسئول) ، j_kavousian@yahoo.com
چکیده:   (1399 مشاهده)
زمینه: هرچند پژوهش­ های پیشین به بررسی آثار مستقیم ویژگی شخصیتی عزم در پیش­بینی اهمال­ کاری و درگیری دانش­ آموزان پرداخته اند اما آثار غیر مستقیم آن کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی نقش عزم است که بصورت مستقیم و غیرمستقیم، منجر به افزایش درگیری تحصیلی و کاهش اهمال­ کاری تحصیلی می­ گردد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان پسر مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل در مدارس غیرانتفاعی در سال تحصیلی 99-98 در شهر همدان بود که از بین آنها 500 نفر با استفاده از روش نمونه­ گیری خوشه ای انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت، موریاما و پکران (2011)، مقیاس عزم داکورث و کویین (2007)، درگیری تحصیلی ریو (2013) و اهمال­کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) پاسخ دادند. داده ­ها با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری و از طریق نرم­افزارهای SPSS-24 و AMOS-26، مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که عزم، بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی اهداف پیشرفت مبتنی بر خود و مبتنی بر تکلیف، اثر مثبت و معنادار داشت (0/05 =β، 0/01 <P). اما عزم بر اهمال­کاری تحصیلی با نقش میانجی اهداف پیشرفت مبتنی بر خود و مبتنی بر تکلیف، اثر منفی و معناداری نداشت (0/06- =β، 0/68 =P).
نتیجه‌گیری: شایستگی ­های مبتنی بر خود و مبتنی بر تکلیف در دانش­آموزان با عزم بالا، می­ تواند منجر به افزایش درگیری شناختی، رفتاری، عاطفی و عاملی گردد اما نمی­ تواند در کاهش اهمال ­کاری نقشی معنادار داشته باشد.
متن کامل [PDF 1107 kb]   (595 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/22 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1400/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)