پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 110 - ( بهار 1401(اردیبهشت)، 1401 )                   جلد 21 شماره 110 صفحات 400-383 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

golestaneh A, mohammadi M, davoodi A, fath N. (2022). The efficacy of mindfulness- based intervention on self- control and high- risk behaviors in ADHD with CD adolescents. Journal of Psychological Science. 21(110), : 10 doi:10.52547/JPS.21.110.383
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1306-fa.html
گلستانه افسون، محمدی مسعود، داوودی اعظم، فتح نجمه. اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودمهارگری و رفتارهای پرخطر در نوجوانان دارای اختلال کمبود توجه / فزون کنشی همراه با اختلال رفتارهنجاری مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (110) :400-383 10.52547/JPS.21.110.383

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1306-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران. ، mmohamadis@yahoo.com
چکیده:   (1465 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی به بررسی اثربخشی مداخله مبتنی برذهن ­آگاهی در افراد مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون ­کنشی پرداختند. اما پژوهشی که به اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن ­آگاهی در افراد مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون ­کنشی همراه با اختلال رفتار هنجاری پرداخته باشد مغفول مانده است.
هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن ­آگاهی بر خودمهارگری و رفتارهای پرخطر در نوجوانان دارای اختلال کمبود توجه / فزون ­کنشی همراه با اختلال رفتار هنجاری صورت گرفت.
روش: روش پژوهش حاضر شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری شامل نوجوانان پسر 13 تا 18 سال دارای اختلال کمبود توجه /  فزون کنشی همراه با اختلال رفتار هنجاری مراجعه کننده به مرکز اورژانس اجتماعی شیراز در سال 1398 بودند، با روش نمونه گیری در دسترس 26 نفر بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی (زیلوفسکا، 2012) را طی دو ماه و نیم در 10 جلسه 90 دقیقه ای دریافت نمودند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه خود مهارگری تانجنی (تانجی و بائومیسر، 2004) و پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان ایرانی (زاده محمدی، احمدآبادی، حیدری، 1390) بود. داده های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه ­گیری مکرر از نوع طرح­ های آمیخته با نرم­ افزار SPSS (نسخه 26) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: نتایج نشان داد، تفاوت در دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمره پس ­آزمون و پیگیری در متغیرخودمهارگری و رفتارهای پرخطر معنادار است (0/05 p<).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های این پژوهش، آموزش و به کارگیری تکنیک­ های مداخله مبتنی بر ذهن ­آگاهی می ­تواند در بهبود خودمهارگری و کاهش رفتارهای پرخطر در نوجوانان دارای اختلال کم­ توجهی / بیش­ فعالی همراه با رفتارهنجاری مؤثر باشد.
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 945 kb]   (587 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/3 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/1/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)