پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 110 - ( بهار 1401(اردیبهشت)، 1401 )                   جلد 21 شماره 110 صفحات 348-337 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rostami A, ahadi H, Abolmaali Alhoseini K, Dortaj F. (2022). Effectiveness of peace education on personal growth initiative increase in middle school students. Journal of Psychological Science. 21(110), : 7 doi:10.52547/JPS.21.110.337
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1337-fa.html
رستمی امیرمسعود، احدی حسن، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، درتاج فریبرز. اثربخشی آموزش صلح بر افزایش اقدام برای رشد شخصی دانش‌آموزان مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (110) :348-337 10.52547/JPS.21.110.337

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1337-fa.html


استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، h.ahadi78@ut.ac.ir
چکیده:   (1206 مشاهده)
زمینه: اقدام برای رشد شخصی ساختار پیچیده ای است که از ابعاد مختلفی تشکیل شده و نوعی درگیری فعال و هدفمند است که نمایانگر علاقه و توجه فرد به رشد و تغییر در زندگی شخصی خود و یا مهارت ­های گسترده تری در رفتار مانند آگاهی از شناخت، نگرش و انگیزش است. اما باتوجه به ماهیت چند بعدی آموزش صلح، در زمینه تأثیر آن بر افزایش رشد فردی در جامعه مورد مطالعه شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش صلح بر اقدام برای رشد شخصی دانش ­آموزان دوره متوسطه اول انجام شد.
روش: پژوهش حاضر به روش شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون و در نظر گرفتن دو گروه آزمایش و گواه با پیگیری دو ماهه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را دانش ­آموزان پسر دوره اول متوسطه منطقه 3 شهر تهران، تشکیل داده اند. 60 نفر نمونه (30 نفر گروه آزمایش 30 نفر گروه گواه) با روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله‌ای انتخاب شده ­اند. ابزار گردآوری داده ­ها، پرسشنامه اقدام برای رشد شخصی بود. پس از اجرای پیش­ آزمون، گروه آزمایش طی 8 جلسه 120 دقیقه ­ای در 8 هفته مداوم، تحت آموزش صلح قرار گرفته و گروه گواه، نیز هیچ­ گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. در پایان دوره از گروه آزمایش، پس ­آزمون و بعد از گذشت دو ماه، آزمون پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش تحلیل واریانس مختلط استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که اثر آموزش صلح بر مؤلفه­ های اقدام برای رشد شخصی شامل آمادگی برای تغییر، برنامه­ ریزی، استفاده از منابع و رفتار هدفمند، در سطح 0/01 معنادار است. همچنین آموزش صلح در مقایسه با گروه گواه منجر به افزایش میانگین نمرات مؤلفه ­های اقدام برای رشد شخصی در مراحل پس­ آزمون و پیگیری شده است.
نتیجه‌گیری: باتوجه به تأثیر معنادار آموزش صلح بر اقدام برای رشد شخصی دانش ­آموزان، می ­توان از این روش در موفقیت تحصیلی آن­ ها استفاده نمود.
شماره‌ی مقاله: 7
متن کامل [PDF 761 kb]   (979 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/27 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/1/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)