پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 67 - ( 7-1397 )                   جلد 17 شماره 67 صفحات 406-399 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zangi Abadi M, Sadeghi M, Ghadampour E. (2018). The effect of teaching emotional processing strategies on academic emotion and academic self-efficacy among high school female students in Kerman. Journal of Psychological Science. 17(67), 399-406.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-134-fa.html
زنگی آبادی معصومه، صادقی مسعود، قدم پور عزت اله. اثربخشی آموزش راهبردهای پردازش هیجان مدار بر هیجان تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (67) :406-399

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-134-fa.html


دانشگاه لرستان ، sadeghi.m@lu.ac.ir
چکیده:   (3347 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان می­ دهد تجربه هیجان­ها در محیط­های آموزشی بر خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان تأثیر می­ گذارد. مساله پژوهش این است آیا آموزش این راهبردها به یادگیرندگان اثربخش است؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای پردازش هیجان ­مدار بر هیجان تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­ آموزان دختر دوره متوسطه شهر کرمان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون، پس ­آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان بود که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه تعداد 30 دانش­ آموز دختر بود که به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند و با گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای فرآیند آموزش به مقیاس ­های هیجان تحصیلی پکران (2006) و خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1997) پاسخ دادند. به گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ­ای راهبردهای پردازش هیجان­ مدار آموزش داده شد و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. داده­ها با استفاده از روش­ های آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد آموزش راهبردهای پردازش هیجان­ مدار بر هیجان تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­ آموزان دختر شهر کرمان در سطح معناداری 0/01< P  تأثیر دارد. نتیجه­ گیری: راهبردهای پردازش هیجانی و مخصوصاً راهبرد آگاه باعث کاهش احساسات منفی و افزایش احساسات مثبت و رفتار سازگارانه در دانش­ آموزان دختر با محیط آموزشی می­ شود.
متن کامل [PDF 766 kb]   (2174 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/15 | پذیرش: 1398/4/15 | انتشار: 1398/4/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)