پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 73 - ( 1-1398 )                   جلد 18 شماره 73 صفحات 76-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asli azad M, Manshaei G R, Ghamarani A. (2019). Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on the Signs of Obsessive-Compulsive Disorder and Thought-Action Fusion in the Students with Obsessive-Compulsive Disorder. Journal of Psychological Science. 18(73), 67-76.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-135-fa.html
اصلی آزاد مسلم، منشئی غلامرضا، قمرانی امیر. اثربخشی درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشانگان وسواس - ناخودداری و درآمیختگی فکر و عمل در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال وسواس – ناخودداری مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (73) :76-67

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-135-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان) ، smanshaee@yahoo.com
چکیده:   (2879 مشاهده)
زمینه: اختلال وسواس - ناخودداری، اختلالی جدی است که دیگر فرآیندهای­ روانشناختی، ارتباطی، اجتماعی و هیجانی نوجوانان را نیز با آسیب مواجه می­ سازد، اما آیا درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به بهبود نشانگان در این دانش­ آموزان کمک می­ کند؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشانگان وسواس - ناخودداری و درآمیختگی فکر و عمل دانش‌آموزان مبتلا به اختلال وسواس - ناخودداری انجام گرفت. روش: این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون  با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانش‌آموزان مبتلا به اختلال وسواس - ناخودداری شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانش‌آموز دوره متوسطه اول مبتلا به اختلال وسواس - ناخودداری با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه­ های آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش تحت درمان پذیرش و تعهد غضنفری و همکاران (1394) قرار گرفت. در این پژوهش پرسشنامه‌ وسواس - ناخودداری مادزلی (هاجسون و راچمن، 1980) و مقیاس آمیختگی فکر و عمل (شفران و همکاران، 2004) استفاده شد. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشانگان وسواس - ناخودداری و درآمیختگی فکر و عمل دانش‌آموزان مبتلا به اختلال وسواس - ناخودداری تأثیر معناداری داشت (0/001>p). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­ های این تحقیق درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد  با استفاده از تکنیک‌های ذهنی  موجب بهبود نشانگان وسواس - ناخودداری و درآمیختگی فکر و عمل دانش‌آموزان می­شود.  
متن کامل [PDF 664 kb]   (2152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/15 | انتشار: 1397/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)