پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 107 - ( زمستان 1400 (بهمن)، 1400 )                   جلد 20 شماره 107 صفحات 2093-2077 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri Nasab M, balali M, nasri S. (2021). The Compare the effect of action video games and fundamental sports games on the Enjoyment of physical activity in Fourth grade elementary students. Journal of Psychological Science. 20(107), 2077-2093. doi:10.52547/JPS.20.107.2077
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1429-fa.html
طاهری نسب مصطفی، بلالی مرضیه، نصری صادق. مقایسه اثربخشی بازی‌های فعال ویدئویی و بازی‌های پایه ورزشی بر لذت از فعالیت بدنی در دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (107) :2093-2077 10.52547/JPS.20.107.2077

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1429-fa.html


گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، balalimarzie@gmail.com
چکیده:   (1186 مشاهده)
 زمینه: مطالعات نشان داده­ اند که بازی­ های مبتنی بر مهارت­ های حرکتی پایه و فعال ویدئویی بر کسب مهارت­ های حرکتی مؤثر می­باشد. با این وجود مطالعات انجام شده در مورد فاکتور لذت از فعالیت بدنی به عنوان یک عامل روانشناختی مهم نادر می ­باشد.
هدف: هدف از مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی بازی‌های فعال ویدئویی و بازی­های پایه ورزشی بر لذت از فعالیت بدنی در دانش ­آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی می ­باشد.
روش: پژوهش از نوع نیمه ­تجربی با طرح پیش­ آزمون و پس ­آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10 ساله پسر در سال 1400 شهرستان اهواز بود. 60 کودک 10 ساله با روش نمونه­ گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در 3 گروه 20 نفری (2 گروه تجربی و یک گروه گواه) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل دستگاه ایکس باکس 360 کینکت و پرسشنامه لذت از فعالیت بدنی مور (2009) بود. از آزمون­های آماری تحلیل کواریانس با تعقیبی بنفرونی جهت تحلیل داده­ ها استفاده شد.
یافته ­ها: گروه ­های پایه ورزشی و بازی ویدئویی فعال بر لذت از فعالیت بدنی کودکان تأثیر معناداری (0/05 (P< داشتند. همچنین بین گروه های پایه ورزشی و ویدئویی فعال در فاکتور لذت از فعالیت بدنی تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های این تحقیق، می ­توان از هر دو شیوه پایه ورزشی و ویدئویی فعال، یا ترکیبی از هر دو شیوه در صورت فراهم نبودن شرایط محیطی برای افزایش لذت بهره برد.
متن کامل [PDF 954 kb]   (397 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/8 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1400/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)