پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 75 - ( 3-1398 )                   جلد 18 شماره 75 صفحات 296-287 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghasemi T, oreyzi H, moosavi Z. (2019). The effect of emotion regulation training on perceived bullying and job performance of female employees at the organization of physical education. Journal of Psychological Science. 18(75), 287-296.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-145-fa.html
قاسمی طیبه، عریضی حمیدرضا، موسوی زهره. تأثیر آموزش نظم جویی هیجانی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (75) :296-287

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-145-fa.html


دانشگاه اصفهان ، dr.oreyzi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (2461 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان داده است که قلدری سازمانی منجر به  ایجاد آسیب‌های روانشناختی و هیجانی در بین کارمندان می­ شود. آیا با آموزش نظم­ جویی هیجانی می­ توان به کاهش این آسیب ­ها کمک کرد؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش نظم­ جویی هیجانی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی انجام گرفت. روش: این پژوهش نیمه­ تجربی با طرح پیش­ آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام زنان شاغل در سازمان تربیت بدنی استان اصفهان بود که در سه ماهه پاییز سال 1397 مشغول به کار بودند. در این پژوهش تعداد 30 زن شاغل در سازمان تربیت بدنی استان اصفهان با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. گروه آزمایش آموزش نظم جویی هیجانی (گراس و تامپسون، 2007 ) را در قالب 8 جلسه آموزش گروهی دریافت کرد. پرسشنامه‌های مورد استفاده شامل پرسشنامه قلدری سازمانی ادراک شده (محقق ساخته) و پرسشنامه‌ عملکرد شغلی (هرسی و گلداسمیت،1990) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش نظم­جویی هیجانی مانند افزایش تجربه­ های مثبت و کاهش هیجانات منفی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی تأثیر معناداری داشته است (0/0001p<). اندازه اثر آماری آموزش نظم جویی هیجانی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی به ترتیب 67 و 53 درصد بود.  نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه می­توان نتیجه گرفت که آموزش نظم جویی هیجانی به افزایش عملکرد شغلی و کاهش قلدری ادراک شده در کارکنان زن سازمان تربیت بدنی منجر شده است.
 
متن کامل [PDF 758 kb]   (1370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/2/25 | انتشار: 1398/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)