پیام خود را بنویسید
دوره 16، شماره 62 - ( 6-1396 )                   جلد 16 شماره 62 صفحات 178-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri M, Pourhosein R, Mir Eshghi S. (2017). A study on evident behaviors (aggression and rule breaking behaviors) with subtle behaviors (depressive symptoms) among students with specific learning disorders . Journal of Psychological Science. 16(62), 165-178.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-146-fa.html
امیری محسن، پورحسین رضا، میرعشقی شادی. بررسی رفتار‌های آشکار (پرخاشگری و قانون‌شکنی) با رفتار‌های ناآشکار (نشانه‌های افسردگی) در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری مجله علوم روانشناختی 1396; 16 (62) :178-165

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-146-fa.html


دانشگاه زنجان ، amiri_tmu@yahoo.com
چکیده:   (3130 مشاهده)
اختلال‌های رفتاری آشکار برونی‌سازی شده و رفتارهای ناآشکار درونی‌سازی شده در دوران کودکی، خطر نتایج ضعیف در ابعاد تحصیلی و اجتماعی در زندگی آتی کودکان را افزایش می دهند، به همین جهت شناسایی این مشکلات رفتاری امری است بسیار مهم، از این‌رو مطالعه حاضر با هدف بررسی این سؤال انجام شده است که آیا رفتار‌های آشکار (رفتار‌های پرخاشگرایانه و قانون‌شکنانه) و رفتارهای ناآشکار (نشانه‌های افسردگی) در میان دانش‌آموزان با اختلال یادگیری اختصاصی همراه با نقص در خواندن در مقایسه با دانش‌آموزان عادی مقطع ابتدایی متفاوت است. پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای بود، که به روش نمونه گیری دردسترس بر روی یک نمونه 140 نفری از دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن و دانش‌آموزان عادی انجام گرفت. جهت گردآوری اطلاعات از فهرست رفتاری کودکان (1991) استفاده شد.  جهت تحلیل نتایج از آزمون تی نمونه‌های مستقل استفاده شد. یافته­های پژوهش حاکی از وجود تفاوت معناداری (05/0P<) در رفتار‌های پرخاشگرایانه و قانون‌شکنانه دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن نسبت به دانش‌آموزان عادی بود، بدین‌معنا که دانش‌آموزان با اختلال یادگیری در مقایسه با کودکان عادی، رفتار‌های پرخاشگرایانه و قانون‌شکنانه بیشتری را نشان می‌دهند. از دیگرسو بین دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن به‌لحاظ متغیر مربوط به افسردگی تفاوت معناداری (0/05P<) وجود داشت، به‌صورتی که دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن از افسردگی بالاتری نسبت به دانش‌آموزان عادی برخوردار بودند. بنابراین به‌نظر می‌رسد دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن در مقایسه با دانش‌آموزان عادی مشکلات رفتاری بیشتری را تجربه کرده و به همان میزان مشکلات هیجانی بالاتری را نیز گزارش می‌کنند.
متن کامل [PDF 190 kb]   (1453 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)