پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 109 - ( بهار 1401(فروردین) 1401 )                   جلد 21 شماره 109 صفحات 106-89 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moosivand M. (2022). Developing a model of academic conscience and problem solving on students' critical thinking mediated by communication skills. Journal of Psychological Science. 21(109), 89-106. doi:10.52547/JPS.21.109.89
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1476-fa.html
موسیوند محبوبه. تدوین مدل وجدان تحصیلی و حل مسئله بر تفکر انتقادی دانشجویان با میانجی گری مهارت های ارتباطی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (109) :106-89 10.52547/JPS.21.109.89

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1476-fa.html


استادیار، گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، edu_ph_1386@yahoo.com
چکیده:   (1138 مشاهده)
زمینه: وجدان تحصیلی و توانایی حل مسئله از جمله عواملی هستند که به­ تازگی تأثیر آن ­ها در زمینه ­های مختلف تحصیلی، اجتماعی و شغلی مورد توجه قرار گرفته است. دانش­آموزانی که از وجدان تحصیلی بالایی برخوردارند به­ طور معمول تکالیف مدرسه را کامل و با جدیت بیشتری انجام می ­دهند و این ویژگی می­ تواند زمینه را برای درست اندیشیدن، درست سؤال مطرح کردن، ارتباط گرفتن و جمع ­آوری اطلاعات در خصوص یک مسئله فراهم می ­کند. بنابراین تدوین یک الگویی ساختاری وجدان تحصیلی، حل مسئله و مهارت ­های ارتباطی مسئله ­ای شد تا نقش هر کدام از این متغیر در ارتباط با تفکر انتقادی روشن شود.
هدف: هدف این طرح ارزیابی مدل تبیین مهارت‌های تفکر انتقادی بر اساس وجدان تحصیلی و حل مسئله با میانجی­ گری مهارت‌های ارتباطی دانشجویان بود.
روش: پژوهش پیش­ رو با توجه به هدف، از نوع بنیادی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه پژوهش 400 نفر از دانشجویان دانشکده­ های ادبیات و علوم ­انسانی، دانشکده تربیت ­بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم مهندسی و دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر تهران بود که به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه­های وجدان تحصیلی مک ایلروی و بانتیگ (2002)، سبک‌های حل مسئله کسیدی و لانگ (۱۹۹۶)، مهارت‌های ارتباطی کویین دام (2004) و پرسشنامه مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا فاسیون و فاسیون (1990)، استفاده گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بااستفاده از نرم­‌افزار SPSS 26 و AMOS 25 استفاده شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از تکنیک الگوسازی معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل می‌شود.
یافته ها: ارزیابی مدل فرضی پژوهش با استفاده از شاخص­های برازندگی نشان داد که مدل فرضی با مدل اندازه­گیری برازش دارد (0/92 =CFI، 0/90 =NFI و 0/06 =RMSEA). نتایج تحلیل آماری نشان داد که حل مسئله و وجدان تحصیلی بر مهارت ­های ارتباطی به ترتیب با ضرایب استاندارد 0/36 و 0/41 اثر مثبت و مستقیمی دارند. حل مسئله و وجدان تحصیلی با واسطه ­گری مهارت ­های ارتباطی بر روی تفکر انتقادی به ترتیب با ضرایب استاندارد 0/42 و 0/369 در سطح 0/05 >P اثر معنی­داری دارند. همچنین مهارت ­های ارتباطی بر تفکر انتقادی با ضریب استاندارد 0/32 در سطح 0/05 >P اثر مثبت و معنی ­داری داشت.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش می ­توان نتیجه گرفت توانایی حل مسئله و داشتن وجدان و وظیفه ­شناسی در کنار توانایی برقرار ارتباط با دیگران زمینه را برای پرسش‌های مناسب فراهم کند و دانشجویان با استدلال و تعامل اطّلاعات مربوطه را جمع‌آوری کند
متن کامل [PDF 1143 kb]   (594 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/15 | پذیرش: 1401/1/10 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)