خبرنگاری همیشه بهعنوان حرفه ای مطرح بوده که تنیدگی زیادی با خود به همراه دارد که هم برای افراد و هم برای سازمان نتایج منفی در برخواهد داشت. مدیریت صحیح تنیدگیای که فرد در زمینه شغلی تجربه می کند، نوعی توانش روانشناختی دانسته شده که برای تأمین سلامت روانی او ضروری است که رواندرستی معنوی خود نیز می تواند تحت تأثیر این توانش قرار گیرد. لذا این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی در رواندرستی خبرنگاران دارای تنیدگی شغلی در غالب طرح پژوهشی شبهآزمایشی (پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه) پرداخته است. نمونه موردنظر متشکل از 30 نفر خبرنگاران پر تنیدگی داوطلب از خبرنگاران خبرگزاری فارس شهر تهران انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. جلسات طی 18 جلسه 90 دقیقهای و بهصورت هفتگی اجرا شد و آزمودنیها به پرسشنامه رواندرستی (SIWB) پاسخ دادند. دادهها به کمک آزمون تحلیل واریانس تکمتغیره و تحلیل کوواریانس تکمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی لرن بهصورت معناداری روی رواندرستی تأثیر دارد (0/01<P). همچنین بین گروه آزمایش و گروه گواه در نمرات حاصل از خودکارآمدی و نقشه زندگی تفاوت معناداری بهلحاظ آماری وجود دارد (0/01<P). بنابراین برنامه آموزشی مدیریت چندوجهی تنیدگی میتواند با تمرکز بر افزایش احساس کنترل فرد بر موقعیتها و تغییر سبک زندگی، یقین نسبت به توانمندیهای خود، افزایش توانشهای شناختی، عاطفی، اجتماعی و رفتاری برای تحقق اهداف مختلف و بازبینی در شناختها و بازخوردها، توانش مدیریت زمان و اهمیت به تغذیه، خواب و ورزش با ایجاد تعادل در کار شاخصههای فوق را بهبود ببخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16