پیام خود را بنویسید
دوره 16، شماره 62 - ( 6-1396 )                   جلد 16 شماره 62 صفحات 251-264 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadati Firozabadi S, Moltafet G, Tondro M. The prediction of academic procrastination based on family communication pattern with mediating role of identity styles in students. علوم روانشناختی. 2017; 16 (62) :251-264
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-151-fa.html
ساداتی فیروزآبادی سمیه، ملتفت قوام، تندرو مسلم. پیش‌بینی تعلل‌گرایی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی‌گر سبک‌های هویت . فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1396; 16 (62) :251-264

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-151-fa.html


دانشگاه یاسوج
چکیده:   (1509 مشاهده)
تعلل‌گرایی تحصیلی به تأخیر ارادی در انجام دادن تکالیف و موکول کردن آن تکالیف به زمان دیگری اشاره دارد. تأثیر عوامل بافتی و شخصیتی بر تعلل‌گرایی در تحقیقات زیادی مورد کنکاش قرار گرفته است. مسأله پژوهش حاضر این است که آیا الگوه‌های ارتباطی خانواده و سبک‌های هویت قادر به پیش‌بینی تعلل‌گرایی تحصیلی است. لذا هدف پژوهش، پیش‌بینی تعلل‌گرایی تحصیلی بر اساس ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی‌گر سبک‌های هویت می باشد. بدین‌منظور پژوهش حاضر با روش توصیفی از نوع همبستگی و خاصه تحلیل مسیر انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه شامل 302 (168 دختر و 134 پسر) دانش‌آموز در مقطع دبیرستان بخش مشهد مرغاب بود که به صورت تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه تعلل‌گرایی تحصیلی نسخه دانش‌آموز سولومون و راث‌بلوم (1984)، پرسشنامه تجدید نظر شدۀ الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (2002، 2004) و پرسشنامه سبک‌های هویت برزونسکی (1989) بود. سپس داده‌ها با روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که جهت­ گیری گفت و شنود به‌صورت مثبت (0/17) و جهت­ گیری همنوایی به‌صورت منفی (0/36-) تعلل‌گرایی تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. در مجموع نتایج حاکی از ان بود اثر الگوهای ارتباطی خانواده بر تعلل‌ورزی از سبک هویت اطلاعاتی می‌گذرد. به‌عبارتی هویت اطلاعاتی مکانیسم ارتباط بین الگوهای ارتباطی خانواده و تعلل‌ورزی را روشن می‌کنند.
متن کامل [PDF 539 kb]   (788 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb