پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 115 - ( پاییز (مهر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 115 صفحات 1484-1463 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heidari M, Moheb N, vahedi S, Alivandi Vafa M. (2022). Investigate the structural model of the relationship between parental psychological control and general self-efficacy with adolescents' high-risk behaviors mediated by emotional self-regulation. Journal of Psychological Science. 21(115), 1463-1484. doi:10.52547/JPS.21.115.1463
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1512-fa.html
حیدری مهرنوش، محب نعیمه، واحدی شهرام، علیوندی وفا مرضیه. بررسی مدل ساختاری رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و خودکارآمدی عمومی با رفتارهای پرخطر نوجوانان با میانجی گری خودنظم ‌جویی هیجانی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (115) :1484-1463 10.52547/JPS.21.115.1463

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1512-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. ، Moheb@iaut.ac.ir
چکیده:   (1744 مشاهده)
 زمینه: رفتارهای پرخطر یکی از عمده ­ترین عامل تهدیدکننده نظام سلامت تلقی می­ شود. گرایش به خطرپذیری در نوجوانان نسبت به دیگر گروه های سنی بالاتر است و کنترل والدین نقش مهمی در پیشگیری از بروز رفتارهای پرخطر دارد. فقدان مهارت ابرازگری هیجانی عامل زمینه­ ساز مهمی در جهت بروز رفتارهای پرخطر می ­باشد. مرور پژوهش ­های مرتبط با خطرپذیری نشان می­ دهد پژوهش ­های زیربنایی به ندرت به ارزیابی متغیرهای مربوط پرداخته ­اند.
هدف: بررسی مدل ساختاری رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و خودکارآمدی عمومی با رفتارهای پرخطر نوجوانان با میانجی ­گری خودنظم‌جویی هیجانی بود.
روش: جامعه‌ی آماری شامل دانش­ آموزان دوره اول متوسطه‌ی شهر زنجان بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای چند مرحله ­ای از طریق فضای مجازی به خاطر عدم کلاس حضوری دانش ­آموزان نمونه­ ای به حجم 403 نفراز هر دو جنس انتخاب (که 214 نفر در گروه دختران و 189 نفر در گروه پسران بودند) شد، و به صورت مجازی به پرسشنامه ­های خطرپذیری نوجوانان (گالونه و همکاران، 2000)، خودتنظیمی عاطفی مارس (1988)، کنترل روانشناختی وابسته ­مدار و پیشرفت ­مدار والدین سوننز و همکاران (2010)، و خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ­ها از روش آماری مدل ­یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ­ها: اثر مستقیم کنترل روانشناختی والدین بر خودنظم‌جویی هیجانی (0/01p<  ، 0/28- β=) و رفتارهای پرخطر (0/01p<  ، 0/22 β=) معنادار بود. اثر مستقیم خودکارآمدی بر خودنظم‌جویی هیجانی (0/01p<  ، 0/31 β=) و رفتارهای پرخطر (0/01p<  ، 0/24- β=) معنادار بود. همچنین رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و خودکارآمدی با رفتار پرخطر از طریق خودنظم‌جویی هیجانی معنادار بود.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج به دست آمده، حمایت و کنترل خانواده نقش مهمی در پیشگیری از گرایش به رفتارهای پرخطر دارد. همچنین تجهیز دانش ­آموزان به مهارت‌های فردی همچون خودکارآمدی در زمینه مدیریت و خودنظم‌جویی هیجانی می­تواند در پیشگیری به انجام رفتارهای پرخطر مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 1024 kb]   (900 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/15 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار: 1401/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)