پیام خود را بنویسید
دوره 16، شماره 62 - ( 6-1396 )                   جلد 16 شماره 62 صفحات 265-282 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moslemi M, Aghaei H. The effectiveness of training based on group narrative therapy on the couples intimacy . علوم روانشناختی. 2017; 16 (62) :265-282
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-152-fa.html
مسلمی مریم، آقایی حکیمه. اثربخشی آموزش مبتنی بر روی‌آورد روایت درمانگری گروهی در صمیمیت زوجین . فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1396; 16 (62) :265-282

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-152-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود
چکیده:   (1563 مشاهده)
تحقیقات نشان می­ دهد روانشناسان اجتماعی روش ­های روایتی را برای آزمون فرضیه­ های مربوط به پویایی روابط نزدیک و صمیمی و محبت ­آمیز در روابط زوجین به منظور بهبود کارکردهای خانوادگی و ارتقاء صمیمیت به کار برده ­اند. مسأله پژوهش پیش رو این است که روی­ آورد روایت درمانگری گروهی چه تأثیری در صمیمیت زوجین دارد. هدف از پژوهش  بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر روی­ آورد روایت­ درمانگری گروهی در صمیمیت زوجین در قالب طرح نیمه تجربی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه است که نمونه مورد نظر شامل 16 زوج دانشجو به‌صورت داوطلبانه از دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد شاهرود انتخاب و جایگزینی تصادفی (8 زوج گروه آزمایش و 8 زوج گروه کنترل) شدند. گروه آزمایش در 9 جلسه روایت درمانگری گروهی (اقتباس از برنامۀ درمان مایکل وایت و دیوید اپستون، 1990) شرکت کردند، در حالی که گروه گواه تحت هیچ مداخله ­ای قرار نگرفت. زوج­ های دو گروه در دو مرحله پیش ­آزمون و پس ­آزمون پرسشنامه نیازهای صمیمیت باگاروزی (2001) را تکمیل کردند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که روایت درمانگری گروهی تمام خرده‌مقیاس­ های صمیمیت زوجین در گروه آزمایش را به‌طور معناداری افزایش داده است (0/01>P (. به معنای دیگر آموزش روایت درمانگری گروهی سبب بهبود ارتباط و افزایش صمیمیت در زوجین شد.
متن کامل [PDF 1312 kb]   (708 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb