پیام خود را بنویسید
دوره 16، شماره 62 - ( 6-1396 )                   جلد 16 شماره 62 صفحات 283-296 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseini F, Sanaee Zaker B, Pourhossein R, Keraskian A. Development and examination of group intervention package for promoting parent-adolescent relationship. علوم روانشناختی. 2017; 16 (62) :283-296
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-153-fa.html
حسینی فاطمه، ثنایی ذاکر باقر، پورحسین رضا، کراسکیان آدیس. تدوین و ارزیابی برنامه اقدام های گروهی برای ارتقای رابطه والد- نوجوان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1396; 16 (62) :283-296

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-153-fa.html


دانشگاه آزاد کرج
چکیده:   (1528 مشاهده)
بخش عمده ­ای از برنامه­ های اقدام گروهی برای مداخله بر روی رابطه والد- نوجوان تحت تأثیر نظریه تفرد قرار دارند. اما نظریه­ پردازان دلبستگی بر این باورند که به سبب نقش والدین به‌عنوان پناهگاه امن، نیاز به صمیمیت در این دوره بیشتر می­ شود، اما شکل آن تغییر می‌کند. مسأله اصلی پژوهش حاضر تفکیک دوره کودکی از نوجوانی و توجه جدی به دلبستگی در دوره نوجوانی است. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارزیابی برنامه اقدام گروهی به منظورِ ارتقای رابطه والد- نوجوان در قالب یک طرح تمام آزمایشی به اجرا درآمد. جامعه آماری شامل والدین نوجوانان منطقه شش شهر تهران بود که از میان آن‌ها یک مدرسه به‌صورت تصادفی انتخاب شد و از والدینی که مایل به شرکت در طرح بودند، دعوت به‌عمل آمد و در نهایت 18 نفر در گروه آزمایش و 17 نفر در گروه کنترل به‌صورت تصادفی جای گرفتند. ابتدا مقیاس 21 سؤالی رابطه والد- نوجوان (PARS) (حسینی، ثنایی، پورحسین، کراسکیان، 2016) در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. سپس گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 5/1 ساعته در معرض برنامه اقدام گروهی ارتقای رابطه والد- نوجوان به‌عنوان متغیر مستقل قرار گرفت و در پایان مجدداً هر دوگروه از لحاظ وضعیت رابطه والد- نوجوان مورد سنجش قرار گرفتند. درنهایت 25 نفر (13 نفر آزمایش و 14 نفر کنترل) وارد تحلیل شدند. اجرای آزمون t مستقل و وابسته نشان داد که فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر اینکه «برنامه اقدام­ های گروهی محقق‌ساخته برای ارتقای رابطه والد- نوجوان» رابطه والد- نوجوان را ارتقا می‌دهد، تأیید گردید (0/01>p). در نتیجه، با توجه به مصاحبه کیفی با والدین و نوجوانان، برنامه اقدام گروهی یاد شده توانست به‌خوبی رابطه والد- نوجوان را ارتقا دهد.
متن کامل [PDF 467 kb]   (746 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb