Hoseini F, Sanaee Zaker B, Pourhossein R, Keraskian A. (2017). Development and examination of group intervention package for promoting parent-adolescent relationship.
Journal of Psychological Science.
16(62), 283-296.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-153-fa.html
دانشگاه آزاد کرج ، fhoseini1400@gmail.com
چکیده: (2515 مشاهده)
بخش عمده ای از برنامه های اقدام گروهی برای مداخله بر روی رابطه والد- نوجوان تحت تأثیر نظریه تفرد قرار دارند. اما نظریه پردازان دلبستگی بر این باورند که به سبب نقش والدین بهعنوان پناهگاه امن، نیاز به صمیمیت در این دوره بیشتر می شود، اما شکل آن تغییر میکند. مسأله اصلی پژوهش حاضر تفکیک دوره کودکی از نوجوانی و توجه جدی به دلبستگی در دوره نوجوانی است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارزیابی برنامه اقدام گروهی به منظورِ ارتقای رابطه والد- نوجوان در قالب یک طرح تمام آزمایشی به اجرا درآمد. جامعه آماری شامل والدین نوجوانان منطقه شش شهر تهران بود که از میان آنها یک مدرسه بهصورت تصادفی انتخاب شد و از والدینی که مایل به شرکت در طرح بودند، دعوت بهعمل آمد و در نهایت 18 نفر در گروه آزمایش و 17 نفر در گروه کنترل بهصورت تصادفی جای گرفتند. ابتدا مقیاس 21 سؤالی رابطه والد- نوجوان (PARS) (حسینی، ثنایی، پورحسین، کراسکیان، 2016) در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. سپس گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 5/1 ساعته در معرض برنامه اقدام گروهی ارتقای رابطه والد- نوجوان بهعنوان متغیر مستقل قرار گرفت و در پایان مجدداً هر دوگروه از لحاظ وضعیت رابطه والد- نوجوان مورد سنجش قرار گرفتند. درنهایت 25 نفر (13 نفر آزمایش و 14 نفر کنترل) وارد تحلیل شدند. اجرای آزمون t مستقل و وابسته نشان داد که فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر اینکه «برنامه اقدام های گروهی محققساخته برای ارتقای رابطه والد- نوجوان» رابطه والد- نوجوان را ارتقا میدهد، تأیید گردید (0/01>p). در نتیجه، با توجه به مصاحبه کیفی با والدین و نوجوانان، برنامه اقدام گروهی یاد شده توانست بهخوبی رابطه والد- نوجوان را ارتقا دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |