پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 114 - ( تابستان 1401(شهریور)، 1401 )                   جلد 21 شماره 114 صفحات 1178-1163 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nemati M, badri R, nemati S, gharedaghi A. (2022). The effects of psychological education in schema modes on academic emotions the students with emotional and behavioral disorders. Journal of Psychological Science. 21(114), 1163-1178. doi:10.52547/JPS.21.114.1163
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1563-fa.html
نعمتی معصومه، بدری رحیم، نعمتی شهروز، قره داغی علی. تأثیر آموزش روانشناختی ذهنیت‌های طرحواره‌ای بر بهبود هیجان های تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال‌های هیجانی و رفتاری مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (114) :1178-1163 10.52547/JPS.21.114.1163

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1563-fa.html


استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، badri_rahim@yahoo.com
چکیده:   (1288 مشاهده)
زمینه: اختلال های هیجانی و رفتاری، طیف وسیعی از اختلالات برون نمود، درون نمود و شیوه پایین (پرخاشگری، اختلال سلوک، افسردگی واضطراب، آگروفوبیا، اسکیزوفرنیا و...) را شامل می­شوند که به طور قابل ملاحظه­ ای بر گستره­ ای از عملکردهای تحصیلی، اجتماعی و شناختی کودکان و نوجوانان تأثیر منفی می­ گذارند. اگرچه مداخلات درمانی متعددی به بهبود این مشکلات پرداخته ­اند اما در زمینه تأثیر آموزش ­های روانشناختی مبتنی بر ذهنیت برای دانش­ آموزان دارای این اختلال بویژه در زمینه هیجان­های تحصیلی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. لذا در این مطالعه به این مسأله که آیا آموزش ذهنیت­ های طرحواره­ ای به دانش ­آموزان دارای اختلال­ های هیجانی و رفتاری در بهبود هیجان­های تحصیلی آن­ها مؤثر است، پرداخته شد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش روانشناختی ذهنیت­ های طرحواره­ ای بر بهبود هیجان ­های تحصیلی دانش­ آموزان دارای اختلال ­های هیجانی و رفتاری بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش ­های شبه ­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­ آزمون بود. با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل دانش ­آموزان دختر دارای اختلال­ های هیجانی و رفتاری (14-15) سال بودند که از این جامعه نمونه ­ای شامل 50 نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هیجان­ های تحصیلی پکران (2002) و بسته آموزشی ذهنیت های طرحواره­ ای بود. جهت بررسی نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بهبود معناداری برای گروه آزمایش با افزایش هیجان های تحصیلی مثبت (1441/43  F=و 05/0P<  و
96/0
=(h2  وکاهش هیجان­های تحصیلی منفی(1957/47 F= و 0/05P<  و 0/97 = h2 (در مقایسه با گروه گواه وجود دارد.

نتیجه‌گیری: آموزش روانشناختی ذهنیت­ های طرحواره­ ای به دانش­آموزان دارای اختلال­ های هیجانی و رفتاری، بواسطه افزایش هیجان­ های تحصیلی مثبت و کاهش هیجان ­های تحصیلی منفی می ­تواند موجب بهبود هیجان ­های تحصیلی آن­ ها و لذا تغییرات مثبت در عملکرد تحصیلی آن­ ها شود.
متن کامل [PDF 945 kb]   (531 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/27 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)