دوره 16، شماره 61 - ( 3-1396 )                   جلد 16 شماره 61 صفحات 61-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fazilati M, Afroz G, Hantoushzadeh S. Effectiveness of group emotional intelligence training on decreasing craving in patient with substance use disorder. علوم روانشناختی. 2017; 16 (61) :61-84
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-157-fa.html
فضیلتی منصوره، افروز غلامعلی، حنطوش‌زاده صدیقه. اثربخشی مداخله‌های روانشناختی خانواده- محور در رواندرستی و رضامندی زوجیت زنان باردار تهران . فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1396; 16 (61) :61-84

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-157-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (1462 مشاهده)
نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که توانمندسازی خانواده، به گونه‌ای است که نقش خانواده در قالب گروه بتواند اعضایش را در موقعیت‌های مختلف زندگی به شکل‌های گوناگون دچار تحول کرده و به سطحی از رضامندی برساند. پس الگوسازی مبتنی بر سازوکارهای روانشناختی خانواده می‌تواند در تغییر و ایجاد رواندرستی و رضامندی زوجین از طریق برنامه‌های آموزشی خانواده‌محور مؤثر باشد. بنابراین بی‌توجهی به این مسأله می‌تواند بار زیادی از مشکلات را بر فرد و جامعه تحمیل کند. از این‌رو بررسی متغیرهای روانشناختی می‌تواند به فهم بهتر تأثیر مداخلات خانواده‌محور و افزایش رواندرستی اعضای خانواده و رضامندی زوجین بینجامد. از این‌رو هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی مداخله روانشناختی خانواده‌محور بر رواندرستی و رضامندی زوجیت مادران باردار شهر تهران بود. روش این پژوهش نیمه­آزمایشی بود. جامعه آماری را کلیه زنان باردار سه ماه اول  تشکیل می­دادند که برای مراقبت­های دوران بارداری به بیمارستان مدائن تهران مراجعه نمودند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس30 مادر به‌طور تصادفی انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه مداخله‌ای و گواه جایگماری شدند. مادران مقیاس رضامندی زوجیت افروز و رواندرستی را در مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون تکمیل کردند. سپس آموزش روانشناختی خانواده- ‌محور برای گروه مداخله در مدت 16 هفته و هر جلسه120 دقیقه‌ای ارائه شد. داده­ها با روش تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آموزش روانشناختی بر افزایش رواندرستی و رضامندی مادران باردار گروه مداخله‌ای نسبت به گروه گواه بود (0/05>P). نتایج: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که، آموزش مادران می‌تواند تأثیر به‌سزایی در بهبود شاخص‌های متعدد باروری، بارداری و نیز سلامت نوزاد به شکل مثبت داشته باشد.
متن کامل [PDF 423 kb]   (497 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb