Fazilati M, Afroz G, Hantoushzadeh S. (2017). Effectiveness of group emotional intelligence training on decreasing craving in patient with substance use disorder.
Journal of Psychological Science.
16(61), 61-84.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-157-fa.html
دانشگاه تهران ، afrooz@ut.ac.ir
چکیده: (3033 مشاهده)
نتایج پژوهشها نشان میدهد که توانمندسازی خانواده، به گونهای است که نقش خانواده در قالب گروه بتواند اعضایش را در موقعیتهای مختلف زندگی به شکلهای گوناگون دچار تحول کرده و به سطحی از رضامندی برساند. پس الگوسازی مبتنی بر سازوکارهای روانشناختی خانواده میتواند در تغییر و ایجاد رواندرستی و رضامندی زوجین از طریق برنامههای آموزشی خانوادهمحور مؤثر باشد. بنابراین بیتوجهی به این مسأله میتواند بار زیادی از مشکلات را بر فرد و جامعه تحمیل کند. از اینرو بررسی متغیرهای روانشناختی میتواند به فهم بهتر تأثیر مداخلات خانوادهمحور و افزایش رواندرستی اعضای خانواده و رضامندی زوجین بینجامد. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی مداخله روانشناختی خانوادهمحور بر رواندرستی و رضامندی زوجیت مادران باردار شهر تهران بود. روش این پژوهش نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری را کلیه زنان باردار سه ماه اول تشکیل میدادند که برای مراقبتهای دوران بارداری به بیمارستان مدائن تهران مراجعه نمودند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس30 مادر بهطور تصادفی انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه مداخلهای و گواه جایگماری شدند. مادران مقیاس رضامندی زوجیت افروز و رواندرستی را در مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. سپس آموزش روانشناختی خانواده- محور برای گروه مداخله در مدت 16 هفته و هر جلسه120 دقیقهای ارائه شد. دادهها با روش تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آموزش روانشناختی بر افزایش رواندرستی و رضامندی مادران باردار گروه مداخلهای نسبت به گروه گواه بود (0/05>P). نتایج: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که، آموزش مادران میتواند تأثیر بهسزایی در بهبود شاخصهای متعدد باروری، بارداری و نیز سلامت نوزاد به شکل مثبت داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |