پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 114 - ( تابستان 1401(شهریور)، 1401 )                   جلد 21 شماره 114 صفحات 1192-1179 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

majidi A, abedi M R, samiee F, nilforooshan P. (2022). Comparison of the efficacy of acceptance and commitment counseling (ACT) and constructivism-based counseling in orientation career protean of contract staff. Journal of Psychological Science. 21(114), 1179-1192. doi:10.52547/JPS.21.114.1179
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1576-fa.html
مجیدی عابد، عابدی محمدرضا، سمیعی فاطمه، نیلفروشان پریسا. مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و آموزش مبتنی بر رویکرد بر ساخت‌گرایی بر جهت گیری مسیر شغلی متنوع کارکنان پیمانی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (114) :1192-1179 10.52547/JPS.21.114.1179

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1576-fa.html


استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول). ، M.r.abedi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (980 مشاهده)
زمینه: در دنیایی که پدیدۀ شغل ­زدایی به‌ سرعت در حال گسترش است، تمایل به سرمایه‌گذاری‌های مداوم در مسیر شغلی متنوع که منجر به صرفه جویی در سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و روانشناختی افراد خواهد داشت امری ضروری است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مشاوره مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و مشاوره مبتنی بر رویکرد برساخت‌گرایی بر جهت ­گیری مسیر شغلی متنوع کارکنان پیمانی یک شرکت صنعتی بود.
روش: روش پژوهش کنونی آزمایشی با طرح پیش­ آزمون پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان پیمانی نیروگاه حرارتی شهرستان شازند بودکه 36 نفر از آن­ ها به شیوۀ نمونه ­گیری تصادفی انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 12 نفر) قرار گرفتند. گروه­ های آزمایش، طی هشت جلسه بصورت هفتگی، تحت آموزش­  مبتنی بر تعهد و پذیرش (ACT) و نیز آموزش مبتنی بر رویکرد برساخت­گرایی قرار گرفتند. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه ­ نگرش مسیر شغلی متنوع (PCAS) گردآوری و از طریق تحلیل واریانس و آزمون مقایسۀ زوجی بن فرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که هم آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و هم آموزش مبتنی بر رویکرد برساختگرایی در شکل گیری جهت­ گیری مسیر شغلی متنوع کارکنان پیمانی در خرده مقیاس های خودجهت ­دهی مدیریت مسیر شغلی (42/61 =F و 0/001 ) و برانگیختگی ارزشی (39/78 =F و 0/001 <P) اثر معنادار دارد. همچنین، تفاوت معناداری بین دو نوع مداخله وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: از یافته­ های این پژوهش نتیجه گرفته می ­شود که هر دو نوع آموزش بسته به شرایط می ­تواند توسط سازمان ­ها و صنایع جهت افزایش جهت ­گیری مسیر شغلی متنوع کارکنان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 901 kb]   (355 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/7 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)