دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، nemattavousi@yahoo.com
چکیده: (2912 مشاهده)
کیفیت زندگی حدی از کامیابی است که توسط افراد یا گروهی از مردم احساس میشود. از مؤلفههای اساسی پیشبین کیفیت زندگی، شخصیت است و کیفیت زندگی نیز با انگیزش تحصیلی در موقعیتهای حرفهای و آموزشگاهی رابطه متقابل دارد. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجیگرای انگیزش تحصیلی در رابطه بین خودارزندهسازی و کیفیت زندگی بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. 520 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی (278 دختر، 242 پسر) بهصورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. از شرکتکنندگان خواسته شد مقیاس هسته ارزشیابی خود (جاج، ارز، بونو، تورسن، 2003)، فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان جهانی بهداشت، 1996) و مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند، بلیس، بریره و پلتییر، 1989) را تکمیل کنند. نتایج نشان داد خودارزندهسازی با انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و کیفیت زندگی همبستگی مثبت معنادار (0/001>P) و با بیانگیزشی همبستگی منفی معنادار (0/001>P) دارد. کیفیت زندگی نیز با انگیزش بیرونی و بیانگیزشی همبستگی منفی معنادار (0/001>P) داشت. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که انگیزش تحصیلی بین خودارزندهسازی و کیفیت زندگی نقش میانجیگر ایفا میکند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت خودارزندهسازی نقش تعیینکنندهای بر کیفیت زندگی و سلامت روانی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |