پیام خود را بنویسید
دوره 16، شماره 61 - ( 3-1396 )                   جلد 16 شماره 61 صفحات 104-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemat Tavousi M. (2017). The mediating role of academic achievement on the relationship between core self-evaluations and quality of Life . Journal of Psychological Science. 16(61), 85-104.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-158-fa.html
نعمت طاوسی محترم. نقش میانجی‎گرای انگیزش تحصیلی در رابطه بین خودارزنده‎سازی و کیفیت زندگی مجله علوم روانشناختی 1396; 16 (61) :104-85

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-158-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، nemattavousi@yahoo.com
چکیده:   (2912 مشاهده)
کیفیت زندگی حدی از کامیابی است که توسط افراد یا گروهی از مردم احساس میشود. از مؤلفه‌های اساسی پیش‌بین کیفیت زندگی، شخصیت است و کیفیت زندگی نیز با انگیزش تحصیلی در موقعیتهای حرفهای و آموزشگاهی رابطه متقابل دارد. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجیگرای انگیزش تحصیلی در رابطه بین خودارزندهسازی و کیفیت زندگی بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. 520 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی (278 دختر، 242 پسر) به‌صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت‎کنندگان خواسته شد مقیاس هسته ارزشیابی خود (جاج، ارز، بونو، تورسن، 2003)، فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان جهانی بهداشت، 1996) و مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند، بلیس، بریره و پلتییر، 1989) را تکمیل کنند. نتایج نشان داد خودارزندهسازی با انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و کیفیت زندگی همبستگی مثبت‎ معنادار (0/001>P) و با بی‎انگیزشی همبستگی منفی‎ معنادار (0/001>P) دارد. کیفیت زندگی نیز با انگیزش بیرونی و بی‎انگیزشی همبستگی منفی معنادار (0/001>P) داشت. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که انگیزش تحصیلی بین خودارزندهسازی و کیفیت زندگی نقش میانجیگر ایفا می‎کند. بر اساس یافته‏های پژوهش حاضر می‏توان نتیجه گرفت خودارزندهسازی نقش تعیینکننده‎ای بر کیفیت زندگی و سلامت روانی دارد.
متن کامل [PDF 445 kb]   (1462 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)