دانشیار، گروه علوم ترببیتی و روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. تهران، ایران. ، s.nasri1342@gmail.com
چکیده: (1150 مشاهده)
زمینه: پژوهش ها نشان دادهاند مهارت های حرکتی ساده از جمله پیش نیازهای رشد مهارت های حرکتی پیشرفته تر به حساب می آیند. با وجود مطالعات گسترده در حوزه مهارت های حرکتی، به تأثیرگذاری بازیهای ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر ارتقای مهارت های حرکتی کمتر پرداخته شده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر بازیهای ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارتهای حرکتی درشت و انگیزه در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی میباشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10-8 ساله پسر در سال 1400 شهرستان اهواز بود. 60 کودک 10-8 ساله با روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در 3 گروه 20 نفری (2 گروه تجربی و یک گروه گواه) جایگزین شدند. ابزار تحقیق، آزمون برونینکس اوزرتسکی، پرسشنامه انگیزش و دستگاه ایکس باکس 360 کینکت بود. در ابتدا دادههای پیشآزمون مهارتهای درشت و انگیزش اخذ گردید. گروههای تحقیق به مدت 8 هفته، 2 بار و هر جلسه 30 دقیقه تمرین کردند. در انتهای جلسات تمرین، پسآزمون مهارتهای درشت و انگیزش گرفته شد. به منظور تحلیل داده ها، از روش تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بازیهای ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارتهای درشت و انگیزش تأثیر معناداری داشتند (0/05 P<). همچنین تفاوت معناداری بین بازی های ویدئویی فعال و پایه ورزشی وجود نداشت (0/05 P<).
نتیجهگیری: بر اساس یافته های به دست آمده مبنی بر اثربخشی بازیهای ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارتهای درشت و انگیزش در دانش آموزان، آموزش استفاده از بازی فعال ویدئویی برای ارتقای مهارت های حرکتی درشت در دانش آموزان توصیه می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/11/23 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/7/4
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |