پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 115 - ( پاییز (مهر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 115 صفحات 1426-1409 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hilavi Neisi M, nasri S, abedanzadeh R, balali M. (2022). Compare the effect of action video games and basic sports games on the development of gross skills and motivation in elementary school students. Journal of Psychological Science. 21(115), 1409-1426. doi:10.52547/JPS.21.115.1409
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1601-fa.html
هیلاوی نیسی منصور، نصری صادق، عابدان زاده رسول، بلالی مرضیه. مقایسه اثر بازی‌های ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های درشت و انگیزش در دانش آموزان مقطع ابتدایی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (115) :1426-1409 10.52547/JPS.21.115.1409

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1601-fa.html


دانشیار، گروه علوم ترببیتی و روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. تهران، ایران. ، s.nasri1342@gmail.com
چکیده:   (886 مشاهده)
 زمینه: پژوهش­ ها نشان داده‌اند مهارت ­های حرکتی ساده از جمله پیش نیازهای رشد مهارت­ های حرکتی پیشرفته ­تر به حساب می­ آیند. با وجود مطالعات گسترده در حوزه مهارت­ های حرکتی، به تأثیرگذاری بازی‌های ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر ارتقای مهارت ­های حرکتی کمتر پرداخته شده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر بازی‌های ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های حرکتی درشت و انگیزه در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی می‌باشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه ­تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10-8 ساله پسر در سال 1400 شهرستان اهواز بود. 60 کودک 10-8 ساله با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌ عنوان نمونه انتخاب و به‌ صورت تصادفی در 3 گروه 20 نفری (2 گروه تجربی و یک گروه گواه) جایگزین شدند. ابزار تحقیق، آزمون برونینکس اوزرتسکی، پرسشنامه انگیزش و دستگاه ایکس باکس 360 کینکت بود. در ابتدا داده‌های پیش‌آزمون مهارت‌های درشت و انگیزش اخذ گردید. گروه‌های تحقیق به مدت 8 هفته، 2 بار و هر جلسه 30 دقیقه تمرین کردند. در انتهای جلسات تمرین، پس‌آزمون مهارت‌های درشت و انگیزش گرفته شد. به منظور تحلیل داده­ ها، از روش تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم ­افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد بازی­های ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های درشت و انگیزش تأثیر معناداری داشتند (0/05 P<). همچنین تفاوت معناداری بین بازی­ های ویدئویی فعال و پایه ورزشی وجود نداشت (0/05 P<).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های به دست ­آمده مبنی بر اثربخشی بازی‌های ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های درشت و انگیزش در دانش ­آموزان، آموزش استفاده از بازی فعال ویدئویی برای ارتقای مهارت ­های حرکتی درشت در دانش ­آموزان توصیه می­ شود.
متن کامل [PDF 1240 kb]   (662 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/23 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)