پیام خود را بنویسید
دوره 16، شماره 61 - ( 3-1396 )                   جلد 16 شماره 61 صفحات 153-138 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barat Dastjerdi N, Abedini Y, Shalbaf O. (2017). Predicting academic achievement of virtual students based on their hardiness, spiritual intelligence and gender. Journal of Psychological Science. 16(61), 138-153.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-161-fa.html
برات دستجردی نگین، عابدینی یاسمین، شالباف عذرا. پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دوره‌های مجازی بر اساس نستوهی، هوش معنوی و جنسیت آنان مجله علوم روانشناختی 1396; 16 (61) :153-138

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-161-fa.html


دانشگاه اصفهان ، N.dastjerdi@ edu.ui.ac.ir
چکیده:   (3605 مشاهده)
 هوش معنوی بیانگر مجموعه‌ای از توانایی‌ها، ظرفیتها و منابع معنوی می‌باشد که کاربست آنها در امور مخنلف زندگی از جمله تحصیل می‌تواند موجب افزایش انطباقپذیری افراد و توانابی آنها در فعالیتهای مختلف شود. بنا بر تحقیقات انجام شده افرادی که هوش معنوی بالاتری دارند در فعالیت‌های خود نستوه‌تر، واجد پشتکار، طالب پیشرفت بیشتری میباشند لذا هدف از پژوهش حاضر پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دورههای مجازی بر اساس نستوهی، هوش معنوی و جنسیت آنان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 150 نفر از دانشجویان آموزش از راه دور بود که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه هوش معنوی (کینگ، 2008) و پرسشنامه سنجش نستوهی (بشارتی، 1387) بود. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشاندهنده رابطه معناداری بین هوش معنوی و نستوهی کلی در دانشجویان با ضریب همبستگی نسبتاً متوسط و در سطح معناداری 97% بود (0/03> Pو 0/224= r) همچنین از بین زیرمؤلفههای نستوهی، بعد تعهد و کنترل با هوش معنوی کلی با ضریب همبستگی متوسط و در سطح اطمینان 99% (P 0/001و 0/03 = r) و زیرمؤلفههای مقابله با مشکلات، سجایای اخلاقی و خودآگاهی با ضریب همبستگی متوسط و در سطح اطمینان 98% رابطه معناداری داشت (P 0/002و 0/251 =r). در بررسی تفاوتهای جنسیتی نیز تفاوت معناداری بین دختران و پسران مشاهده شد و میانگین دختران در هوش معنوی و پسران در نستوهی بالاتر بود. بین جنسیت و نستوهی با پیشرفت تحصیلی هم رابطه معناداری وجود داشت.
متن کامل [PDF 298 kb]   (1497 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)