پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 117 - ( پاییز 1401(آذر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 117 صفحات 1866-1851 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

chaji S, ebrahimpour M, pakdaman M, taheri H. (2022). Study of psychometric properties of problem-solving skills questionnaire heppner and petersen in primary school students of birjand. Journal of Psychological Science. 21(117), 1851-1866. doi:10.52547/JPS.21.117.1851
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1612-fa.html
چاجی شیرین، ابراهیم پور مجید، پاکدامن مجید، طاهری حمید. بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مهارت های حل مسئله هپنر و پترسن در دانش آموزان دوره ابتدایی بیرجند مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (117) :1866-1851 10.52547/JPS.21.117.1851

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1612-fa.html


دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحدقاینات, دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران. ، chaji.shirin@yahoo.com
چکیده:   (1009 مشاهده)
 زمینه: پژوهش­ ها نشان می­ دهد کاهش مهارت ­های حل مسأله باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل کاهش موفقیت ­های علمی و پیشرفت تحصیلی در دانش ­آموزان ابتدایی می­ شود. اگرچه این ابعاد و مؤلفه­ های تشکیل­دهنده مهارت­ های حل مسأله شناسایی گردیده است اما در بررسی روان­ سنجی این ویژگی­ها در جامعه مورد تحقیق شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگی­ های روان­ سنجی پرسشنامه مهارت­های حل مسئله هپنر و پترسن در دانش ­آموزان دوره ابتدایی شهر بیرجند انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث ماهیت داده­ ها همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر بیرجند بودند که در سال تحصیلی 99-98 در مدارس دولتی و غیردولتی مشغول به تحصیل بودند که تعداد تقریبی براساس گزارش اداره آموزش و پرورش شهر بیرجند 976 نفر بود و از بین افراد تعداد 245 نفر (92 پسر و 149 دختر) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت ­کنندگان در یک جلسه منفرد و به ‌صورت اجرای کلاسی و با چیدمان یکسان ابزارها به ترتیب به پرسشنامه­ های مهارت­ های حل مسئله هپنر (1982) و اهمال­ کاری تحصیلی سولومون و راث‌بلوم (1984) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل عاملی تأییدی، آلفای کرونباخ و آزمون t استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که ساختار سه عاملی مقیاس برازش قابل‌ قبولی با داده ­ها دارد و کلیه شاخص ­های برازندگی نیز برازش مدل را تأیید کردند (2/56 =X2/df؛ 0/97 =GFI؛ 0/96 =NFI؛ 0/97 = NNFI و 0/97 =CFI). همچنین به ‌منظور برآورد روایی واگرا نتایج آزمون t مستقل نشان داد که میانگین مهارت­ های حل مسئله گروه غیر اهمال ­کار حدوداً 16 نمره بیش از گروه اهمال ­کار بود (0/05 >P). همچنین، پایایی مؤلفه­ ها و کل مقیاس مهارت ­های حل مسئله (اعتماد به ‌نفس در حل مسئله، 0/80؛ گرایش - اجتناب مسئله، 0/78 کنترل شخصی، 00/70 و مهارت ­های حل مسأله، 0/91) با استفاده از روش آلفای کرونباخ مناسب بودند.
نتیجه‌گیری: در مجموع نتایج مطالعه حاضر شواهدی را برای روایی و اعتبار پرسشنامه مهارت ­های حل مسئله به ‌مثابه ابزاری جهت سنجش مهارت­های حل مسئله (اعتماد به حل مسائل، سبک گرایش اجتناب و کنترل شخصی) دانش­ آموزان فراهم کرد.
متن کامل [PDF 1085 kb]   (841 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/1 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)