پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 115 - ( پاییز (مهر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 115 صفحات 1314-1301 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi S S, sharifi daramadi P, dastjerdi kazemi M, Rezaei S. (2022). The efficacy of acceptance and commitment group therapy program on social anxiety and speech fluency in adolescents with stuttering. Journal of Psychological Science. 21(115), 1301-1314. doi:10.52547/JPS.21.115.1301
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1626-fa.html
هاشمی سیدشجاع الدین، شریفی درآمدی پرویز، دستجردی کاظمی مهدی، رضایی سعید. بررسی اثربخشی برنامه درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی و روانی گفتار افراد نوجوان دارای لکنت مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (115) :1314-1301 10.52547/JPS.21.115.1301

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1626-fa.html


دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه عالمه طباطبایی، تهران، ایران. ، hashemi.st259@yahoo.com
چکیده:   (1806 مشاهده)
 زمینه: اضطراب اجتماعی اختلالی با شیوع متوسط و دارای تأثیرات اجتماعی گسترده بر افراد است. پژوهش­ ها نشان می­ دهد، روش­ های زیرمجموعه درمان­ های بازسازی شناختی مانند درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) می ­توانند به افراد مبتلا اضطراب اجتماعی کمک کنند. براساس مطالعات، این موضوع را هدف قرار داده ­اند بسیار محدوداند.
هدف: این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی و روانی گفتار افراد نوجوان دارای لکنت، انجام شد.
روش: این پژوهش، یک تحقیق شبه آزمایشی بود که به صورت پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری طراحی و با یک گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی افراد نوجوان 13 تا 17 ساله دارای لکنت مراجعه ­کننده به مراکز گفتاردرمانی در سال 1400 بود. حجم نمونه 20 نفر بود که به شیوه هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمون و گواه گمارش شدند. ابزار پژوهش، مقیاس فارسی تعیین شدت لکنت (رایلی، 2009) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی ولز (1994) بودند. علاوه براین، جهت تحلیل داده ­ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد تغییرات معناداری در گروه آزمایش و گواه در متغیرهای اضطراب اجتماعی و شدت لکنت ایجاد کرده است (سطح معناداری 0/05).
نتیجه‌گیری: براساس یافته ­های این پژوهش، می­ توان نتیجه گرفت که برنامه طراحی شده مبتنی بر پذیرش و تعهد، موجب کاهش شدت لکنت و کاهش اضطراب اجتماعی افراد نوجوان دارای لکنت می­ شود. ازاین ­رو، استفاده از درمان ذکر شده توسط متخصصان کودک و نوجوان در نوجوانان دارای لکنت زبان به شدت توصیه می ­شود.
متن کامل [PDF 1050 kb]   (1474 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/13 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)