Tofighi Mohammadi M, Babakhani V, Ghamari M, Pooyamanesh J. (2022). The efficacy of reality therapy on differentiation and distress tolerance of mothers of intellectual disabilitie children. Journal of Psychological Science. 21(118), 2107-2122. doi:10.52547/JPS.21.118.2107 URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1630-fa.html
توفیقی محمدی مریم، باباخانی وحیده، قمری محمد، پویامنش جعفر. اثربخشی واقعیتدرمانگری بر تمایزیافتگی و تحمل پریشانی در مادران کودکان با ناتوانی هوشی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (118) :2122-2107 10.52547/JPS.21.118.2107
استادیار، گروه مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران. ، Vahideh_Babakhan@yahoo.com
چکیده: (1250 مشاهده)
زمینه: تحقیقات به اثرات مثبت واقعیت درمانگری بر اختلالات خلقی و عاطفی اشاره دارد که به افراد آموزش میدهد تا از نیازهای اساسی خودآگاهی یافته و بر مواجهه با واقعیت، مسئولیتپذیری و ارزشیابی رفتارهای درست و نادرست تأکید کردهاند. اما در زمینه کاربرد این روی آورد بر تمرکز و کنترل روابط خود و شناسایی و تغییر تحریفهای شناختی و استرس در جامعه تحقیق شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف:پژوهشحاضر با هدف تعیین اثربخشی واقعیتدرمانگری بر تمایزیافتگی و تحمل پریشانی مادران کودکان ناتوانی هوشیانجام شد. روش:بر اساس طرح شبهآزمایشی، پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه، 30 نفر از تمامیمادران کودکان ناتوانی هوشی (آموزشپذیر) در مدارس استثنایی دوره ابتدایی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 99-98، با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی بهصورت در دسترس و بر اساس ملاکهای ورود و خروج، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در جلسات مداخله واقعیتدرمانگری شرکت داده شدند، در مقابل گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای تمایزیافتگی خود اسکورن و اسمیت (2003) و مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها:بین دو گروه در تمایزیافتگی و تحمل پریشانی تفاوت معناداری وجود داشت (0/0001 P<). مقایسه میانگینها در دو گروه مداخله و گواه نشان داد که واقعیتدرمانگری موجب افزایش تمایزیافتگی و کاهش تحمل پریشانی شده است. نتیجهگیری:از یافتههای فوق میتوان دریافت که واقعیتدرمانگری با بهرهگیری از فنونی چون آشنایی با مسئولیتهای خویش، کمک به پذیرش و افزایش مسئولیتپذیری، همچنین کماهمیت جلوه دادن گذشته در رفتار کنونی و تأکید بر کنترل درونی موجب میشود بهواسطه مسئولیت شخصی هویت موفقی کسب کنند، و درنتیجه تمایزیافتگی و تحمل پریشانی مادران دارای کودک ناتوان افزایش یابد.