پیام خود را بنویسید
دوره 15، شماره 60 - ( 12-1395 )                   جلد 15 شماره 60 صفحات 491-480 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kordestani D, Amiri M, Pourhosein R. (2017). Effectiveness of group emotional intelligence training on decreasing craving in patient with substance use disorder. Journal of Psychological Science. 15(60), 480-491.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-165-fa.html
کردستانی داود، امیری محسن، پورحسین رضا. اثربخشی آموزش گروهی هوش مبتنی بر عواطف در آزمندی مصرف مواد در معتادان مجله علوم روانشناختی 1395; 15 (60) :491-480

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-165-fa.html


دانشگاه پیام نور، تهران ، kordestanid@yahoo.com
چکیده:   (2375 مشاهده)
کشورهای امروزی است که متغیرهای روانشناختی بسیاری می‌توانند بر شدت آن تأثیرگذار باشند، این متغیر‌ها می‌توانند بر تداوم و شدت مصرف مواد تأثیر گذاشته و در روند بهبودی این بیماران نقش ایفا کنند، از این‌رو مسأله پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش هوش مبتنی بر عواطف بر کاهش آزمندی مصرف در بیماران تحت درمان با متادون بوده است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. تعداد 40 نفر از بیماران مبتلا به مصرف مواد به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه همتا‌سازی شدند. ابزار پژوهش شامل، پرسشنامه آزمندی مصرف تیفانی بود. برنامه آموزش هوش مبتنی بر عواطف در قالب دوازده جلسه نود دقیقه‌ای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان دوره آموزشی دو گروه پرسشنامه مذکور را به‌عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشانگر تأثیر کاربندی در کاهش آزمندی مصرف (0/05P<) بیماران گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه بود. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش هوش مبتنی بر عواطف توانسته است با بالا بردن هوش مبتنی بر عواطف در بیماران مبتلا به مصرف مواد در برخورد با موقعیت‌های به‌وجود آورنده آزمندی مصرف کمک بنماید.
متن کامل [PDF 310 kb]   (1382 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)