mohammadzadeh A, javanmard G, sabouri beyrami M. (2019). The comparison of cognitive and psychological performance between mothers of children with autism and mothers of normal children.
Journal of Psychological Science.
18(73), 101-107.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-166-fa.html
دانشگاه پیام نور، تهران ، ali.mohammadzadeh@gmail.com
چکیده: (2641 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان داده است که داشتن کودک مبتلا به اختلال درخودماندگی میتواند اثرات نامطلوبی روی وضعیت روانشناختی مادر داشته باشد. اما آیا میتوان عملکردهای روانشناختی آنان را با مادران عادی مقایسه کرد؟ هدف: این پژوهش، با هدف مقایسه عملکردهای شناختی (کنشوریهای اجرایی، توانایی ذهنآگاهی) و روانشناختی (افسردگی، اضطراب، تنیدگی) بین مادران دارای کودک درخودمانده و مادران دارای کودک عادی انجام گرفته است. روش: مطالعه حاضر از نوع علی - مقایسهای بود. دو گروه شامل 30 مادر دارای کودک درخودمانده، و 30 مادر دارای کودک عادی انتخاب شدند. ۳۰ مادر دارای کودک درخودمانده از میان مادران کودکان درخودمانده که در پاییز و زمستان 1397 جهت مداخلات توانبخشی برای فرزندشان، به مراکز توانبخشی و مرکز درخودماندگی شهرستان تبریز مراجعه کرده بودند انتخاب شدند. دو گروه، پرسشنامههای نقص کنشوریهای اجرایی بارکلی (1997)، پرسشنامه ذهن آگاهی کنتاکی بیر، وارد و مور (2013)، و مقیاس های افسردگی اضطراب و تنیدگی لوی بوند و لوی بوند (1995) را تکمیل کردند. یافتهها: تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که میزان نارسایی کنشهای اجرایی (0/007p=) و همچنین افسردگی، اضطراب و تنیدگی (0/001p=) در مادران دارای کودک درخودمانده بطور معنیداری بیشتر از مادران دارای کودک عادی بود. میزان ذهن آگاهی در مادران دارای کودک درخودمانده بطور معنیداری کمتر از مادران دارای کودک عادی بود (0/012=p). نتیجهگیری: مادران دارای کودک درخودمانده از افسردگی، اضطراب و تنیدگی بیشتر و ذهن آگاهی کمتری نسبت به گروه دیگر برخوردار بودند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/17 | انتشار: 1397/12/24
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |