دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. (نویسنده مسئول). ، Zarghamhajebi@gmail.com
چکیده: (938 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی نشان دادهاند که روانبنههای ناسازگار اولیه در ابعاد مختلف زندگی انسان ایفای نقش میکنند، اما در خصوص رابطه این روانبنهها با انطباقپذیری مسیر شغلی، شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی روابط روانبنههای ناسازگار اولیه و انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان بهروش تحلیل شبکه انجام شد.
روش: روش پژوهش، توصیفی، از نوع همبستگی و ابزار پژوهش، پرسشنامه روانبنه یانگ (۲۰۱۲) و پرسشنامه انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس (۲۰۱۲) بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سال ۱۳۹۸، روش نمونهگیری، غیرتصادفی با تغییرات بیشینه و حجم نمونه، ۸۴۹ نفر بود. پرسشنامهها، از طریق گوگل داکس، در اختیار دانشجویان قرار داده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل شبکه، نرمافزار R استفاده شد.
یافته ها: بر اساس شاخص بینیت، روانبنه معیارهای سرسختانه و بعد اعتماد انطباقپذیری، رتبه اول را به خود اختصاص دادند. همچنین کوتاهترین مسیر، بین ابعاد انطباقپذیری و روانبنهها بهتفکیک زیر بهدست آمد: بعد دغدغه، به ترتیب با روان بنه های پذیرشجویی (10/20)، اطاعت (10/76)، خویشتنداری ناکافی (13/17)، بعد کنترل به ترتیب با روان بنه های محرومیت هیجانی (9/99)، خویشتن داری ناکافی (10/69) و معیارهای سرسختانه (11/76)، بعدکنجکاوی به ترتیب با روان بنه های خویشتن داری ناکافی (10/26)، محرومیت هیجانی (10/99) و بی اعتمادی (11/21) و بعد اعتماد نیز به ترتیب با روان بنه های خویشتن داری ناکافی (8/10)، معیارهای سرسختانه (9/17) و شکست (10/36)، کمترین فاصله را دارند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که از بین ۱۸ روانبنه ناسازگار اولیه، ۸ روانبنه پذیرش جویی، اطاعت، خویشتن داری ناکافی، محرومیت هیجانی، معیارهای سرسختانه، استحقاق، بی اعتمادی و شکست، بیشترین نقش را در ابعاد مختلف انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان دارند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/27 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار: 1401/8/21
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |