پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 116 - ( پاییز 1401(آبان)، 1401 )                   جلد 21 شماره 116 صفحات 1696-1679 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

masoumi M, Zargham Hajebi M, Rabi'ei M, Zarghami M H. (2022). Network analysis of early maladaptive schemes and career adaptability of students. Journal of Psychological Science. 21(116), 1679-1696. doi:10.52547/JPS.21.116.1679
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1663-fa.html
معصومی معصومه، ضرغام حاجبی مجید، ربیعی محمد، ضرغامی محمدحسین. تحلیل شبکه‌ای روان‌بنه‌های ناسازگار اولیه و انطباق‌پذیری مسیر شغلی دانشجویان مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (116) :1696-1679 10.52547/JPS.21.116.1679

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1663-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. (نویسنده مسئول). ، Zarghamhajebi@gmail.com
چکیده:   (773 مشاهده)
 زمینه: مطالعات متعددی نشان داده‌اند که روان‌بنه‌های ناسازگار اولیه در ابعاد مختلف زندگی انسان ایفای نقش می‌کنند، اما در خصوص رابطه این روان‌بنه‌ها با انطباق‌پذیری مسیر شغلی، شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی روابط روان‌بنه‌های ناسازگار اولیه و انطباق‌پذیری مسیر شغلی دانشجویان به‌روش تحلیل شبکه انجام شد.
روش: روش پژوهش، توصیفی، از نوع هم‌بستگی و ابزار پژوهش، پرسش‌نامه‌ روان‌بنه یانگ (۲۰۱۲) و پرسشنامه انطباق‌پذیری مسیر شغلی ساویکاس (۲۰۱۲) بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سال ۱۳۹۸، روش نمونه‌گیری، غیرتصادفی با تغییرات بیشینه و حجم نمونه، ۸۴۹ نفر بود. پرسشنامه‌ها، از طریق گوگل داکس، در اختیار دانشجویان قرار داده شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل شبکه، نرم‌افزار R استفاده شد.
یافته­ ها: بر اساس شاخص بینیت، روان‌بنه معیارهای سرسختانه و بعد اعتماد انطباق‌پذیری، رتبه اول را به خود اختصاص دادند. همچنین کوتاه‌ترین مسیر، بین ابعاد انطباق‌پذیری و روان‌بنه‌ها به‌تفکیک زیر به‌دست آمد: بعد دغدغه، به ترتیب با روان­  بنه­  های پذ‌یرش­جویی (10/20)، اطاعت (10/76)، خویشتن­داری ناکافی (13/17)، بعد کنترل به ترتیب با روان ­بنه ­های محرومیت هیجانی (9/99)، خویشتن­ داری ناکافی (10/69) و معیارهای سرسختانه (11/76)، بعدکنجکاوی به ترتیب با روان ­بنه­ های خویشتن داری ناکافی (10/26)، محرومیت هیجانی (10/99) و بی ­اعتمادی (11/21) و بعد اعتماد نیز به ترتیب با روان  ­بنه­  های خویشتن­  داری ناکافی (8/10)، معیارهای سرسختانه (9/17) و شکست (10/36)، کمترین فاصله را دارند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که از بین ۱۸ روان­بنه ناسازگار اولیه، ۸ روان­بنه پذیرش­ جویی، اطاعت، خویشتن ­داری ناکافی، محرومیت هیجانی، معیارهای سرسختانه، استحقاق، بی­ اعتمادی و شکست، بیشترین نقش را در ابعاد مختلف انطباق­ پذیری مسیر شغلی دانشجویان دارند.
متن کامل [PDF 1696 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/27 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار: 1401/8/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)