Nejati V, Najian A, Akbarpour F. (2017). The effectiveness of motor based cognitive rehabilitation on improvement of working memory of children with ADHD.
Journal of Psychological Science.
15(60), 504-517.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-168-fa.html
دانشگاه شهید بهشتی ، v_nejati@sbu.ac.ir
چکیده: (2628 مشاهده)
اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی، اختلالی عصب-تحولی است. نقص کارکردهای اجرایی خصیصه فراگیر این اختلال محسوب می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود حافظه جاری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجّه/فزونکنشی میباشد. پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی که در آن از طرح کارآزمایی بالینی تصادفی (پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه) استفاده شده است. در این مطالعه30 کودک 7 تا 12 ساله مراجعهکننده به کلینیک های شهر تهران که توسط روانپزشک دارای تشخیص اختلال کمبود توجّه/ فزونکنشی بودند با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. حافظه جاری با آزمون چند محرک پیشین ارزیابی شد. دادههای این پژوهش با آزمون آماری tمستقل، تحلیل واریانس آمیخته و بهکمک نرمافزار SPSS20مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده از پژوهش نشان دادند که در حافظه جاری (P<0.01) گروه درمان بعد از مداخله بهبود حاصل شد. به این صورت که در پیشآزمون تفاوت چندانی بین گروه گواه و آزمایش در حافظه جاری دیده نشد امّا در پسآزمون نمرات گروه آزمایش بهطور معناداری از گروه گواه افزایش یافته بودند. نتایج حاصل از تحلیل آماری دادهها نشان می دهد که با در نظر گرفتن گروه گواه و درمان توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت موجب تقویت حافظه جاری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجّه/ فزون کنشی شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |