پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 116 - ( پاییز 1401(آبان)، 1401 )                   جلد 21 شماره 116 صفحات 1678-1663 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

roozitalab A, maredpour A, taghvaeinia A. (2022). The effect of time perspective intervention on psychological well-being, meaning in life and vitality in wives of war veterans and martyrs. Journal of Psychological Science. 21(116), 1663-1678. doi:10.52547/JPS.21.116.1663
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1693-fa.html
روزی طلب آسیه، ماردپور علیرضا، تقوایی نیا علی. تأثیر آموزش مبتنی بر چشم انداز زمان بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهدا و جانبازان مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (116) :1678-1663 10.52547/JPS.21.116.1663

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1693-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران( نویسنده مسِِِئول). ، ali.mared@yahoo.com
چکیده:   (758 مشاهده)
 زمینه: شواهد پژوهشی نشان می‌دهد که تجارب منفی در خانواده ­های شهدا و ایثارگر، ممکن است منجر به پایین آمدن وضعیت سلامت روان گردد. بنابراین، مداخلاتی که بتواند بحران معنا و بهزیستی روانی را برای مقابله با چالش ­ها و رهایی از پوچی و بیهودگی در این جامعه افزایش دهد از اهمیت بالایی برخودار هستند. اما در زمینه کاربرد این درمان ­ها در این جامعه شکاف مطالعاتی وجود دارد.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر چشم ­انداز زمان بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهدا و جانبازان انجام شد.
روش: این مطالعه نیمه ­تجربی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. بیست و هشت نفر از همسران شهید و جانباز شهر شیراز، به صورت در دسترس در این مطالعه شرکت کردند و به صورت تصادفی در گروه کنترل (14 نفر) و آزمایش (14 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه ­های بهزیستی روان­شناختی ریف (1995)، پرسشنامه معنای زندگی استگر (2005) و پرسشنامه سرزندگی رایان و فردریاک (1997) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. مداخله مبتنی بر چشم ­انداز زمان در 6 جلسه انجام شد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد که آموزش مبتنی بر رویکرد چشم ­انداز زمان بر احساس معنای زندگی تأثیر دارد (0/05 ˂p) اما بر سرزندگی و شاخص­ های پرسشنامه بهزیستی روانشناختی اثر معنی­ داری نداشت (0/05 ˃p).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می‌توان گفت، مداخله مبتنی بر چشم انداز زمان می ­تواند به عنوان روشی برای بهبود احساس معنای زندگی در همسران شهید و جانباز مطرح باشد و لذا آگاهی و استفاده از این روش جهت بهبود احساس معنای زندگی می‌تواند کمک‌کننده باشد.
متن کامل [PDF 1113 kb]   (384 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/20 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/8/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)