پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 115 - ( پاییز (مهر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 115 صفحات 1408-1391 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

morovat K, Dortaj F, Seadatee Shamir A, Abolma’ali alhosseini K. (2022). The lived experience of experts in economic intelligence: A phenomenological study. Journal of Psychological Science. 21(115), 1391-1408. doi:10.52547/JPS.21.115.1391
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1697-fa.html
مروت کیومرث، درتاج فریبرز، سعادتی شامیر ابوطالب، ابوالمعالی الحسینی خدیجه. تجربه زیسته افراد خبره از هوش اقتصادی: یک مطالعه پدیدار شناسی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (115) :1408-1391 10.52547/JPS.21.115.1391

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1697-fa.html


‌استاد، گروه‌ روان‌شناسی تربیتی،‌ دانشگاه علامه طباطبایی‌، ‌تهران، ‌ایران. ، f_dortaj@yahoo.com
چکیده:   (853 مشاهده)
 زمینه: هوش اقتصادی نگرشی‌ است در مورد توانایی و یادگیری‌ و استفاده از پول که برای‌ بقا و موفقیت‌ در زندگی‌ قرن بیست و یکم الزامی‌ است‌. هوش اقتصادی منجر به افزایش حل مسأله و نقادی، سازگاری‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ اطلاعات و کـارآفرینی‌ می ­شود در حالی که خلاء آن منجر به مشکلات مالی و فشارهای اقتصادی، سر درگم بودن، ناامیدی و افسردگی و مشکلات اجتماعی - اقتصادی می ­گردد. با وجودی که کشف‌ و فهم‌ پدیدارشناسانه‌ و تجربه‌ زیسته‌ افراد خبره موجب‌ شناسایی‌ عوامل‌ بالقوه می­شود اما در زمینه کاربرد این روش در جامعه هدف شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تجربه زیسته افراد خبره از هوش اقتصادی در قالب یک مطالعه پدیدار شناسی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و از نوع ماهیت داده­ها کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی است. جامعۀ مورد مطالعه پژوهش حاضر شامل کلیه اساتید رشته روانشناسی صنعتی، مدیریت مالی، اقتصاد و روانشاسی تربیتی و روانسنجی در دانشگاه‌های آزاد و دولتی با بیش از 5 سال سابقه تدریس و همچنین چند تن از کارآفرینان برتر بود. 17 نفر (10 نفر از اساتید و 7 نفر از کارآفرینان برتر) براساس اصل اشباع و با استفاده از روش نمونه ­گیری هدفمند (نمونه­ گیری نظری) و با توجه به ملاک­ های ورود انتخاب شدند. شرکت­ کنندگان، از طریق مصاحبه ﻧﻴﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻳﺎﻓﺘﻪ ﻣﻮرد ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. به منظور تحلیل داده­های مصاحبه­ ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد.
یافته­ ها: پس از استخراج موضوعی و طبقه­ بندی آن ­ها، یافته ­ها شامل ٥ مضمون اصلی (روحیه کارآفرین، نگرش مثبت، رفتار مالی مناسب، تجربه­ پذیری، الگو برداری) و 21 مضمون فرعی بود. ارتباط این مضامین اصلی و فرعی در اصل مقاله آورده شده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش می ­توان گفت که مواردی مانند خودباوری، دانش­ اندوزی، مثبت­ اندیشی، نفکر کارآفرین، وقت شناسی، سرمایه­ گذاری مدبرانه، خلاقیت، مدیریت زمان، برنامه­ ریزی راهبردی، کسب تجربه و توجه به فرصت­ های پیشرفت و تعامل با کارآفرینان از مؤلفه ­های مهم هوش اقتصادی هستند و آگاهی افراد از این مؤلفه­ ها‌ می­ تواند به موفقیت و پیشرفت اقتصادی آن ­ها کمک کند.
متن کامل [PDF 1130 kb]   (343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/24 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)