پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 116 - ( پاییز 1401(آبان)، 1401 )                   جلد 21 شماره 116 صفحات 1520-1503 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bakhshi khilgavani V, Aliabadi K, Nili Ahmadabadi M, Borzou'ian S, Delavar A. (2022). Investigating psychological and demographic factors related to financial literacy of teacher candidates in gilan province. Journal of Psychological Science. 21(116), 1503-1520. doi:10.52547/JPS.21.116.1503
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1720-fa.html
بخشی خیلگاوانی ویسعلی، علی آبادی خدیجه، نیلی احمدابادی محمدرضا، برزویان صمد، دلاور علی. بررسی عوامل روانشناختی و جمعیت شناختی مرتبط با سواد مالی دانشجو – معلمان استان گیلان مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (116) :1520-1503 10.52547/JPS.21.116.1503

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1720-fa.html


دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، Rahmatifahimeh1401@gmail.com
چکیده:   (970 مشاهده)
زمینه: سواد مالی، که به معنای داشتن دانش، نگرش و رفتارهای مرتبط با این حیطه است، اهمیت مضاعفی برای جوانان بخصوص دانشجویانی دارد که از وابستگی به سوی استقلال حرکت می‌کنند و اشتباهات مالی آن ­ ها پیامدهای مستمری در آینده آن­ ها خواهد داشت. با وجود اهمیت سنجش و ارزیابی رفتارهای مالی، در زمینه بررسی این موضوع در جامعه مورد مطالعه شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: هدف این تحقیق سنجش میزان سواد مالی دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان گیلان و تحلیل رابطه چند متغیر روانشناختی و جمعیت­شناختی با آن بود.
روش: تحقیق حاضر در ردیف پژوهش‌های توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق را 613 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان گیلان تشکیل می‌دهند که از میان آن‌ها، 242 نفر، به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. دو پرسشنامه معین­الدین (2011) و پرسشنامه پاتریچ و همکاران (2016) برای جمع‌آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته­ ها نشان داد که میانگین نمره دانشجو - معلمان در دانش مالی 4/50 (از 24)، نگرش مالی 60/29 (از 75) و رفتار مالی 62/45 (از 100) است. همچنین بررسی رابطه متغیرهای روانشناختی و جمعیت ­شناختی با ابعاد سواد مالی نشان داد که به غیر از چند متغیر، در اغلب متغیرها وضعیت سواد مالی دانشجویان مشابه است و گروه­ های مختلف دانشجویی سواد مالی یکسانی دارند.
نتیجه‌گیری: این یافته­ ها نشان می­ دهند که سواد مالی دانشجویان، در بعد دانش در سطح بسیار پایینی قرار دارد ولی در دو بعد نگرش و رفتار وضعیت سواد مالی دانشجویان مناسب است. گروه­ های مختلف نیز سطح سواد مالی مشابهی دارند.
متن کامل [PDF 1320 kb]   (471 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/22 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/8/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)