استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، Kabodim58@cfu.ac.ir
چکیده: (1001 مشاهده)
زمینه: یکی از بارزترین روشهای تغییر رفتار، بازیدرمانی گروهی است. با توجه به اینکه از یک طرف شیوع رفتارهای پرخاشگرانه و از طرف دیگر بروز رفتارهای گوشهگیرانه و احساس تنهایی، موجب ایجاد اختلالات رفتاری در کودکان میگردد.
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر بازیهای گروهی بر سازشیافتگی اجتماعی، کنترل خشم و احساس تنهایی انجام گردیده است.
روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و طرح آن از نوع پیشآزمون - پسآزمون بود. جامعه مورد مطالعه دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی در نیمه اول سال تحصیلی 1398-1399 شهر کرمانشاه بودند که براساس نوع پژوهش (نیمهآزمایشی) تعداد 40 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (آزمایش و گواه) جایگذاری شدند. ابزار بکار رفته در پژوهش شامل پرسشنامههای سازشیافتگی خانچی (1998)، مهار خشم نواکو (1986) و احساس تنهایی ویلر (1985) و بسته آموزشی بازیدرمانی کاترین گلارد و دیوید گلدارد (2012) بوده است. جهت بررسی نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیلکوورایانس مؤید این است که با کنترل نمرات پیشآزمون، در گروههای آزمایش و گواه، بازیهای گروهی بهترتیب موجب افزایش سازشیافتگی اجتماعی (18/63 =F؛ 0/001 =P) و کاهش احساس تنهایی (23/12 =F؛ 0/001 =P) میگردد ولی در نمرات کنترل خشم (0/384 =F؛ 0/55 =P) تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش بازیهای گروهی بهعنوان یک رشته فعالیتهای جمعی و انگیزشی باعث بالا بردن مهارتهای فردی، تقویت حس اعتماد به خود، استقلال فردی و تقویت برقراری روابط اجتماعی و در نتیجه بهبود سازشیافتگی اجتماعی و هیجانی کودک میگردد.
شمارهی مقاله: 5
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/29 | پذیرش: 1401/9/20 | انتشار: 1401/10/19
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |