دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران. ، hmd_hashemi@yahoo.com
چکیده: (1155 مشاهده)
زمینه: روشهای آموزش سنتی با کاستیهای زیادی روبه رو بوده است که پیشرفتهای فنی و اقتضائات دنیای امروز، لزوم ایجاد رویکرد جدید به آموزش را ایجاب کرده است که ضرورت رویکرد آموزش سیار احساس میشود.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش با استفاده از یادگیری معکوس بر یادگیری دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی بود.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ اجرا و شیوه گردآوری دادهها از روش نیمه آزمایشی از طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد به تعداد 3000 نفر بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش بهصورت در دسترس که شامل 60 نفر از دانش آموزان بودند و از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، بدین صورت از مدارس پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد دو کلاس به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از آزمون یادگیری محقق ساخته درس علوم استفاده شد. بهمنظور آزمون استنباطی فرضیهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که یادگیری معکوس بر یادگیری دانش آموزان مؤثر است (0/01 >P) بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که آموزش با استفاده از یادگیری معکوس مؤثر بوده و موجب افزایش میزان یادگیری دانشآموزان شده است.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیرات فراوان استفاده از روش کلاس معکوس که در اکثر پژوهشها بر آن تأکید شده، میبایست بهطور علمی و با برنامهریزی دقیق و مدون به سمت استفاده منطقی از این روش در امر آموزش حرکت کرد.
شمارهی مقاله: 10
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/7 | پذیرش: 1401/9/20 | انتشار: 1401/10/19
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |