پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 134 - ( بهار 1403(اردیبهشت)، 1403 )                   جلد 23 شماره 134 صفحات 303-287 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei A, Saadipour I, Dortaj A, Asadzadeh H. (2024). The effectiveness of acceptance and commitment based therapy on students' self-efficacy beliefs and academic vitality. Journal of Psychological Science. 23(134), 287-303. doi:10.52547/JPS.23.134.287
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1751-fa.html
زارعی افشین، سعدی پور اسماعیل، درتاج فریبرز، اسدزاده حسن. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باورهای خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (134) :303-287 10.52547/JPS.23.134.287

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1751-fa.html


استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم ‌تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، beyabangard@atu.ac.ir
چکیده:   (247 مشاهده)
زمینه: امروزه توجه به باورهای خودکارآمدی و سرزندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. تحقیقات نشان داده است که در تغییر رفتار و شناخته، لازم است ارتباط روانشناختی فرد با افکار و احساساتش افزایش یابد که به معنای ایجاد توانایی انتخاب گزینه مناسب از بین گزینه های مختلف و نه انجام عملی که فقط برای اجتناب از افکار، احساس ­ها، خاطره‌ها یا امیال آزاردهنده باشد. بنابراین آیا درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با شش فرآیند پذیرش، ارتباط با زمان حال، گسلش، ارزش، مشاهده خود و عمل متعهدانه می‌تواند منجر به باورهای خودکارآمد و سرزندگی تحصیلی ‌شود؟
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باورهای خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانش ­آموزان بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون، پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌آموزان سال دوم مقطع متوسطه منطقه 3 شهر تهران درسال تحصیلی 1401-1400 بودند که از بین این دانش ­آموزان تعداد 30 نفر به صورت روش نمونه­ گیری ترکیبی (تصادفی ساده و در دسترس) انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برای جمع ­آوری اطلاعات از دو پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1980) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (۲۰۰۶) استفاده شد. برای تحلیل داده­ ها از آزمون ­های تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث بهبود باورهای خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانش ­آموزان در مرحله پس­ آزمون شد. (0/01 p<).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های این تحقیق می ­توان گفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با افزایش انعطاف­ پذیری روانشناختی بر بهبود باورهای خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی مؤثر بودند، ازاین ­رو آگاهی از این مداخلات می ­تواند در دانش ­آموزان مؤثر واقع شود.
متن کامل [PDF 1216 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار: 1403/1/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)