پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 118 - ( زمستان 1401(دی)، 1401 )                   جلد 21 شماره 118 صفحات 1974-1957 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi Siah Afshadi M, Amiri S, Talebi H. (2022). Prevalence of ADHD and comparison of mental health dimensions between students with and without ADHD. Journal of Psychological Science. 21(118), 1957-1974. doi:10.52547/JPS.21.118.1957
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1762-fa.html
مرادی سیاه افشادی محبوبه، امیری شعله، طالبی هوشنگ. شیوع اختلال کمبود توجه/فزون‌کنشی و مقایسه ابعاد سلامت‌روانی دانشجویان دارای اختلال و بدون اختلال مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (118) :1974-1957 10.52547/JPS.21.118.1957

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1762-fa.html


استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، s.amiri@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (1241 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان می‌دهد افراد دارای اختلال کمبود توجه/فزون‌کنشی مشکلات عدیده‌ای در زمینه سلامت‌روان تجربه می‌کنند که می‌تواند با خطر تشخیص اشتباه یا نادیده‌گرفته‌شدن و پیامدهای وخیم‌تر همراه باشد. این‌درحالی است که مطالعات داخلی تاکنون به موضوع شیوع اختلال و سلامت‌روان در یک مطالعه مقایسه‌ای، در جامعه مورد مطالعه توجه کمی داشته‌اند.
هدف: اهداف پژوهش بررسی میزان شیوع اختلال در میان دانشجویان شهر اصفهان و مقایسه سلامت‌روانی دانشجویان دارای اختلال و بدون اختلال بوده است.
روش: طرح پژوهش در بخش اول، توصیفی و در بخش دوم علّی - مقایسه‌ای بود و آزمون‌های فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، تحلیل واریانس و تی­مستقل استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه‌های بیش‌فعالی کاستی ‌توجه ‌بزرگسالان بارکلی (2011)، مقیاس خودسنجی بیش‌فعالی ‌کمبود توجه بزرگسالان (2005)، سلامت‌روان (1976) و جمعیت‌شناختی بود. حجم نمونه 600  نفر که براساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند.
یافته‌ها: براساس نقطه‌برش پرسشنامه بارکلی، شیوع اختلال در بین دانشجویان 13/5 درصد اما براساس پرسشنامه‌ خودسنجی، 12 درصد بوده است. در بین زنان مبتلا به اختلال، نوع کمبود توجه 18/8 درصد، نوع فزون‌کنشی 4/5 درصد و نوع مختلط 6/33 درصد بود. در بین مردان مبتلا، نوع کمبود توجه 9 درصد، نوع فزون‌کنشی 4/83 درصد و نوع مختلط 7/16 درصدگزارش شد. از نظر مقایسه در خرده‌مقیاس‌های سلامت‌روان یافته‌ها حاکی از آن بود که تفاوت پرخاشگری، ترس‌افراطی، حساسیت در رابطه، وسواس، اضطراب و افسردگی بین دوگروه دارای احتمال ابتلا به اختلال کمبود توجه/فزون‌کنشی و بدون احتمال ابتلا اختلال معنی‌دار بود (0/05 P<) درحالی‌که سایر خرده‌مقیاس‌ها تفاوت معنی‌دار نداشتند.
نتیجه‌گیری: احتمال ابتلا به اختلال کمبود توجه/فزون‌کنشی در بین دانشجویان درحال افزایش است. علاوه براین برخی ابعاد سلامت‌روان در دانشجویان مبتلا با همتایان عادی، تفاوت دارند.
متن کامل [PDF 1302 kb]   (558 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/20 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار: 1401/10/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)