پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 68 - ( 8-1397 )                   جلد 17 شماره 68 صفحات 426-419 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Shahabi R. (2018). Effects of the raising a thinking child workshop on children behavioral problems and parenting self-efficacy. Journal of Psychological Science. 17(68), 419-426.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-177-fa.html
شکوهی یکتا محسن، شهابی روح الله. اثربخشی کارگاه آموزشی «تربیت کودک اندیشمند» بر مشکلات رفتاری کودکان و خودکارآمد پنداری والدگری مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (68) :426-419

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-177-fa.html


دانشگاه تهران ، myekta@ut.ac.ir
چکیده:   (2708 مشاهده)
زمینه: بروز مکرر مشکلات رفتاری کودکان، میتواند بر تحول کودک تأثیر منفی داشته یا در بلندمدت تسهیلکننده رفتارهای ضد اجتماعی و ارتکاب جرم باشد، امّا مسأله این است که آیا این رفتارها میتواند متأثر از مهارگری شرایط محیطی کودک، توسط مراقبین، باشد؟ هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی کارگاه آموزشی تربیت کودک اندیشمند بر خودکارآمدپنداری والدین و مشکلات رفتاری کودکان بود. این آموزش مبتنی بر رویکرد حل‌مسأله به شیوه بینفردی است. روش: روش این پژوهش شبه آزمایشی با طرح  پیش آزمون-پس آزمون تک گروهی انجام شده است. یک نمونه 64  نفره (43 مادر و 21 پدر) از والدین دارای کودک پیش دبستانی و دبستانی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جلسات کارگاه، هفتهای یک بار در 9 جلسه 2 ساعته برگزار گردید. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه مشکلات رفتاری (آیبرگ، 1978) و پرسشنامه خودکارآمد پنداری والدگری (دومکا  و همکاران، 1996). یافته­ ها: یافته ­ها، فرضیه اثربخشی آموزش تربیت کودک اندیشمند را بر مشکلات رفتاری مورد تأیید قرار داد (0/01 >p) امّا بر خودکارآمد پنداری والدین اثر معنادار نداشت (0/05 <p). نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ ها می­ توان نتیجه گرفت والدینی که قادر به یافتن روشهای حل‌مسأله مناسب هستند و گزینههای بین فردی متنوعی را مورد ارزیابی قرار داده و در رفتار خود منعکس میسازند، کودکانی با مهارت حل‌مسأله بهتر پرورش میدهند.
متن کامل [PDF 605 kb]   (1501 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/23 | پذیرش: 1398/4/23 | انتشار: 1398/4/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)