دوره 17، شماره 68 - ( 8-1397 )                   جلد 17 شماره 68 صفحات 419-426 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Shahabi R. Effects of the raising a thinking child workshop on children behavioral problems and parenting self-efficacy. علوم روانشناختی. 2018; 17 (68) :419-426
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-177-fa.html
شکوهی یکتا محسن، شهابی روح الله. اثربخشی کارگاه آموزشی «تربیت کودک اندیشمند» بر مشکلات رفتاری کودکان و خودکارآمد پنداری والدگری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1397; 17 (68) :419-426

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-177-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (253 مشاهده)
زمینه: بروز مکرر مشکلات رفتاری کودکان، میتواند بر تحول کودک تأثیر منفی داشته یا در بلندمدت تسهیلکننده رفتارهای ضد اجتماعی و ارتکاب جرم باشد، امّا مسأله این است که آیا این رفتارها میتواند متأثر از مهارگری شرایط محیطی کودک، توسط مراقبین، باشد؟ هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی کارگاه آموزشی تربیت کودک اندیشمند بر خودکارآمدپنداری والدین و مشکلات رفتاری کودکان بود. این آموزش مبتنی بر رویکرد حل‌مسأله به شیوه بینفردی است. روش: روش این پژوهش شبه آزمایشی با طرح  پیش آزمون-پس آزمون تک گروهی انجام شده است. یک نمونه 64  نفره (43 مادر و 21 پدر) از والدین دارای کودک پیش دبستانی و دبستانی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جلسات کارگاه، هفتهای یک بار در 9 جلسه 2 ساعته برگزار گردید. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه مشکلات رفتاری (آیبرگ، 1978) و پرسشنامه خودکارآمد پنداری والدگری (دومکا  و همکاران، 1996). یافته­ ها: یافته ­ها، فرضیه اثربخشی آموزش تربیت کودک اندیشمند را بر مشکلات رفتاری مورد تأیید قرار داد (0/01 >p) امّا بر خودکارآمد پنداری والدین اثر معنادار نداشت (0/05 <p). نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ ها می­ توان نتیجه گرفت والدینی که قادر به یافتن روشهای حل‌مسأله مناسب هستند و گزینههای بین فردی متنوعی را مورد ارزیابی قرار داده و در رفتار خود منعکس میسازند، کودکانی با مهارت حل‌مسأله بهتر پرورش میدهند.
متن کامل [PDF 605 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb