دوره 17، شماره 68 - ( 8-1397 )                   جلد 17 شماره 68 صفحات 427-435 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahangarzadeh Z, Rafiepoor A, Heydari M, Nouri Neyestanak A, Hassani Garekani N. The effectiveness of taking multifaceted to stress management in the wellbeing and occupational stress of employees in a pharmaceutical company . علوم روانشناختی. 2018; 17 (68) :427-435
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-178-fa.html
آهنگر زاده ژیلا، رفیعی پور امین، حیدری محمد، نوری نیستانک آناهیتا، حسنی گرکانی نعیمه. اثربخشی آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی بر رواندرستی و تنیدگی شغلی کارکنان شرکت داروسازی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1397; 17 (68) :427-435

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-178-fa.html


دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (91 مشاهده)
زمینه: پژوهش­ ها نشان می ­دهد، فقدان سلامت ­روان و وجود تنیدگی نه تنها در افراد باعث اختلال در عملکرد و کاهش بهره­ وری کارکنان در سازمان­ها می ­شود بلکه مدیریت اثربخش بدون توجه به این متغیرها کمتر حاصل می­ شود. بنابراین آیا آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی می ­تواند بر رواندرستی و تنیدگی شغلی کارکنان اثر بگذارد؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی لرن( بارلو و همکاران، 2001) بر رواندرستی معنوی و تنیدگی شغلی کارکنان یک شرکت داروسازی در تهران انجام گرفت. روش: روش پژوهش شبه­آزمایشی (پیش­ آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه) بود. از میان کارکنان داوطلب، 30 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برنامه چندوجهی مدیریت تنیدگی طی 18 جلسۀ 90 دقیقه­ ای و به صورت هفتگی اجرا شد و آزمودنی ­ها به پرسشنامه تنیدگی ادراک شده PSS( کوهن و همکاران، 1983) و رواندرستی معنوی SIWB( فری و همکاران، 2005) پاسخ دادند. یافته ­ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که اثر گروه آزمایشی به صورت معناداری روی تنیدگی شغلی (0/01<­P) و رواندرستی (0/01 <­ P) تأثیر دارد. نتیجه­گیری: این بدان معناست کارکنانی که در برنامه آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی شرکت کردند در متغیرهای رواندرستی( خودکارآمدی و نقشۀ زندگی) و کاهش تنیدگی شغلی نمرات بهتری در آزمون نهایی اخذ کردند.
 
متن کامل [PDF 644 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb