پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 121 - ( بهار 1402(فروردین)، 1402 )                   جلد 22 شماره 121 صفحات 92-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yavari M, Esmaeily M, Kazemian S, Ahmadi F. (2023). Compilation of the establishment counseling model of the immigrant’s identity status based on "returning to oneself" extracted from the metaphors of masnavi manavi stories. Journal of Psychological Science. 22(121), 71-92. doi:10.52547/JPS.22.121.71
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1785-fa.html
یاوری مریم، اسمعیلی معصومه، کاظمیان سمیه، احمدی فرشته. تدوین الگوی مشاوره‌ای استقرار پایگاه هویت مهاجران مبتنی بر "بازگشت به خویشتن" مستخرج از استعاره‌های داستان‌های مثنوی معنوی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (121) :92-71 10.52547/JPS.22.121.71

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1785-fa.html


استاد تمام، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، masesmaeily@yahoo.com
چکیده:   (617 مشاهده)
زمینه: هویت، سازه‌ای متغیر و پویا است و در معرض مؤلفه‌های فرهنگی متفاوت، دچار تغییرات بنیادین می‌شود. مهاجران در مواجهه با جامعۀ میزبان، واکنش‌های متفاوتی به سازگاری هویت خود با شرایط فرهنگی جدید، نشان می‌دهند. علی ­رغم اهمیت بالای هویت و تغییرات آن در شرایط فرهنگی و جغرافیایی متفاوت و چگونگی شکل‌گیری پایگاه جدید هویتی در افراد مهاجر، هیچ یک از پژوهش‌ها مشخصاً به بحث سرگشتگی هویتی ناشی از مهاجرت و چگونگی کمک به فرد در بازتعریف هویت به‌عنوان امری پویا نپرداخته‌اند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگویی جهت کمک به دانشجویان مهاجر برای شکل‌دهی به پایگاهی استقراریافته از هویت با تمرکز بر بازگشت به خویشتن انجام شد.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش هرمنوتیک کلاسیک انجام شد. جامعه پژوهش، اثر معروف مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، یعنی مثنوی معنوی بود و نمونه موردنظر با توجه به محتوای پژوهش دو داستان؛ "نی نامه" و " کنیزک و پادشاه" از دفتر اول مثنوی معنوی بود. دو داستان مذکور به‌ عنوان یک منبع اسنادی مورد استناد قرار گرفته است و کدگذاری اولیه مبتنی بر روش هرمنوتیک و با تأکید بر وجه استعاری داستان‌های مذکور انجام شد و از طریق فرآیندهای توصیفی و تفسیری، ساختار زیربنایی پژوهش ترسیم شد.
یافته ­ها: نتایج حاصل از تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها در قالب الگوی مشاوره‌ای با شش فرآیند 1) اتحاد درمانی 2) کشف مقصود جان 3) آگاهی بخشی 4) اصل­جویی 5) وحدت­بخشی و 6) پایان­ بخشی، صورت‌بندی شد که هر فرآیند، محتوا، هدف و فنون مختص به خود را دارد.
نتیجه‌گیری: الگوی استقرار پایگاه هویت مبتنی بر بازگشت به خویشتن بر اساس مؤلفه‌ها و چهارچوب نظری مستخرج از آن، می‌تواند در جهت حل چالش‌های هویتی دانشجویان مهاجر مفید واقع شود.
متن کامل [PDF 1184 kb]   (394 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/14 | پذیرش: 1401/7/20 | انتشار: 1402/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)