استاد، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، maleki@atu.ac.ir
چکیده: (116 مشاهده)
زمینه: امروزه سلامت جنسی و فراهم آوردن زمینه تحقق آن، به یک گفتمان و هدف پایداری در توسعه تبدیل شده است که در اثر معضلهای برآمده از شرایط نامطلوب جهانی در این زمینه، به مرکز توجه سیاستمداران، صاحبنظران و پژوهشگران سوق داده شده است.
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و سطحبندی عوامل مؤثر روانشناختی، فرهنگی و اجتماعی بر سلامت جنسی بر اساس مدل معادلات ساختاری تفسیری بود.
روش: این پژوهش بهصورت توصیفی - پیمایشی صورت گرفته است که در بخش اول با احصای ابعاد و مؤلفههای مرتبط با سلامت جنسی پایدار و در بخش دوم، ارزیابی و سطحبندی این مؤلفهها انجام گرفت. در بخش تحلیل محتوا جامعه و محیط پژوهش را کلیه منابع دستاول و دوم شامل کتب، مقالهها، سایتهای تخصصی، اسناد بالادستی، جزوات و نشریهها تشکیل میدهند که برای مطالعه عوامل توسعه سلامت جنسی مورد توجه محقق بود. در بخش سطحبندی نیز جامعه آماری را کلیه خبرگان حوزه مطالعاتی مرتبط با آموزش بهداشت جنسی، تربیت جنسی، آموزشوپرورش و روانشناسی خانواده تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 16 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده در بخش تحلیل محتوا کاربرگ های تحلیل محتوای منابع دستاول و دوم در راستای اهداف پژوهش و دستهبندی آنها بود و در بخش سطحبندی و بهمنظور مشخص نمودن تأثیر علت و معلولی عوامل مستخرج و سطحبندی آنها، از پرسشنامهی محقق ساختهای که بر اساس مدل ISM طراحی شده بود، استفاده گردید و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری و ارائه مدل عوامل توسعه سلامت جنسی پایدار استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد به رسمیت شناختن حقوق جنسی، احترام به حقوق جنسی، آموزش ارزشهای فرهنگی و اجتماعی در این زمینه، احترام به تفاوتهای فرهنگی ذیل عنوان عوامل فرهنگی و اجتماعی؛ آموزش بیان گرایشهای جنسی در دوران کودکی، آموزش مسائل مربوط به رشد و نیازهای نوجوانان، آگاهی بخشی رشد جنسی در دوره نوجوانی، تحکیم هویت جنسی، ایجاد اعتماد به خود، آموزش مسائل باروری سالم ذیل عنوان عوامل روانشناختی دارای اولویت بودند.
نتیجهگیری: تحقق سلامت جنسی نیازمند آموزش مداوم از زمان کودکی است که بهصورت پایدار انجام گردد و لازمهی رسیدن به این نوع سلامت آموزش و توانمندی کودکان در حوزههای روانشناختی، فرهنگی و اجتماعی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/5/27 | پذیرش: 1401/7/28 | انتشار: 1402/2/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |