دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، hosseinighomit@yahoo.com
چکیده: (575 مشاهده)
زمینه: پژوهشها نشان میدهد مادران دارای کودکان با ناتوانی هوشی از راهبردهای مقابله ناکارآمد استفاده میکنند که تأثیرات منفی بر کیفیت تعاملاتشان دارد. مداخلاتی جهت تجهیز مادران در این زمینه نیاز است. در مورد اثربخشی آموزش مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی بر راهبردهای مقابلهای و تعامل والد-کودک در این دسته از مادران، شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی بر راهبردهای مقابلهای و تعامل والد-کودک در مادران دارای فرزند با ناتوانی هوشی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه همراه با پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را مادران دارای فرزند دختر با ناتوانی هوشی تشکیل داده که فرزندانشان در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس دخترانه ابتدایی استثنایی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونهگیری هدفمند، 40 مادر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (20 نفر آزمایش و 20 نفر گواه) گمارش شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامههای راهبردهای مقابلهای (لازاروس و فولکمن، 1984) و تعامل والد-کودک (پیانتا، 1994) بود. گروه آزمایش در معرض 16 جلسه آموزشی قرار گرفت. دادهها نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، نمرات پسآزمون گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در متغیرهای راهبردهای مقابلهای مسئلهمدار و تعامل والد-کودک به طور معناداری بالاتر بوده و همچنین در راهبرد مقابلهای هیجانمدار کاهش داشته است (0/01>p). همچنین اثرات برنامه در مرحلۀ پیگیری بر روی راهبرد مسئلهمدار و تعامل والد-کودک پایدار بود ولی در راهبرد هیجانمدار، کاهش معناداری داشته است.
نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی برنامه آموزش مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی بر راهبردهای مقابلهای و بهبود تعامل والد-کودک در مادران دارای کودک با ناتوانی هوشی، توجه به توانمندسازی فردی مادران و تقویت منابع روانشناختی آنان ضروری باشد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/5/29 | پذیرش: 1401/7/30 | انتشار: 1402/5/9
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |