پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 122 - ( بهار 1402(اردیبهشت)، 1402 )                   جلد 22 شماره 122 صفحات 392-377 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atarod S, Rashid K, Yaghoobi A, Hosseini Almadani S A. (2023). Construction and validation of intrapersonal intelligence test on children aged 7 to 12 years in Hamadan. Journal of Psychological Science. 22(122), 377-392. doi:10.52547/JPS.22.122.377
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1829-fa.html
عطارد صفورا، رشید خسرو، یعقوبی ابوالقاسم، حسینی المدنی سید علی. ساخت و اعتباریابی آزمون هوش درون فردی بر روی کودکان 7 تا 12 سالۀ شهر همدان مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (122) :392-377 10.52547/JPS.22.122.377

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1829-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. ، khosrorashid@yahoo.com
چکیده:   (169 مشاهده)
زمینه: هوش درون­ فردی یکی از ابعاد هوش چندگانه گاردنر است که شامل آگاهی از هیجان‌ها، نقاط ضعف و قوت خود، ادراک خود، اعتماد به خود و توانایی خودنظم‌دهی است و به افراد کمک می‌کند تا افکار و احساسات خود را مورد قضاوت قرار دهند و به الگوهای ذهنی مناسبی برای تصمیم‌گیری در زندگی برسند. مرور مطالعات پیشین نشان می‌دهد، هوش درون فردی کمتر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و ساخت ابزاری مبتنی بر فرهنگ ایرانی برای شناسایی این نوع هوش در کودکان، ضروری به نظر می‌رسد.
هدف: این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی آزمون هوش درون­ فردی در کودکان 7 تا 12 سالۀ شهر همدان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی و از نوع اعتباریابی آزمون بود. جامعۀ پژوهش شامل والدین کودکان 7 تا 12 ساله شهر همدان بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 577 نفر از والدینِ دانش ­آموزان دبستانی بود که به صورت تصادفی خوشه ­ای انتخاب شده و به آزمون محقق ساخته و نیز آزمون هوش چندگانه مکنزی (1999) پاسخ دادند. تحلیل داده ­ها با روش­های همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و تحلیل آلفای کرونباخ با استفاده از نرم ­افزار SPSS22 و LISREL v8.80 انجام شد.
یافته ­ها: یافته­ های به دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد آزمون محقق ساخته از سه عامل خودآگاهی، آگاهی هیجانی و اندیشه‌ورزی تشکیل شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز ساختار سه عاملی ابزار محقق ساخته را تأیید کرد. روایی محتوایی با استفاده از نظر متخصصان بررسی و 0/78 بدست آمد. همبستگی آزمون محقق ساخته با آزمون هوش درون ­فردی مکنزی 0/70 به دست آمد که معنادار بود (0/01 p<). پایایی کل آزمون با روش آلفای کرونباخ 0/89 و برای عامل­های خودآگاهی 0/92، آگاهی هیجانی 0/87 و اندیشه ورزی 0/90 به دست آمد.
نتیجه‌گیری: بدین ترتیب می‌توان گفت پرسشنامه محقق ساخته هوش درون­ فردی در نمونه کودکان 7 تا 12 ساله ایرانی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و متخصصان حوزه­های روانشناسی می­ توانند از این ابزار در پژوهش‌های خود بهره ببرند.
متن کامل [PDF 1168 kb]   (114 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/31 | پذیرش: 1401/9/1 | انتشار: 1402/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)